Dezastrul de la Ministerul Fondurilor Europene gestionat de Marcel Bolos

Postat la: 25.04.2020 08:00

Modul cum a gestionat ministrul Bolos protofoliul de la Fonduri Europene este deosebit de daunator avand in vedere perioada extrem de importanta in care ne aflam pentru negocierea cadrului financiar multianual 2021 - 2027 si cei 3 ani ulteriori pentru inchiderea anvelopei bugetului alocat de la UE pentru dezvoltarea Romaniei.

Practic, Marcel Bolos a facut ceea ce stia, adica sa continue sa slujeasca interesele maharilor din transporturi de unde si provine, si sa dea inapoi Cezarului ce e al Cezarului. Daca premierul Orban, ajuns in derizoriu, nu a fost in stare sa scoata din randurile lor un specialist care sa-si asume portofoliul Fondurilor Europene, au apelat la influenta sferelor de putere care se invart intotdeauna in jurul guvernului, indiferent de culoarea politica, numele premierului sau strategia adoptata.

Problema nu ar fi fost atat de importanta daca, in primul rand, asa cum s-a semnalat si din Parlamentul European, Marcel Bolos nu s-ar afla intr-un vadit conflict de interese prin ceea ce face. Acest conflict are doua aspecte: unul legat de functia de sef de Agentie de Dezvoltare Regionala, de unde si provine, suspendat temporar pe perioada executarii mandatului de ministru, iar a doua, pozitia ocupata in cadrul Ministerului Transporturilor, pe care si-a securizat-o ca back-up pentru o viitoare cariera.

Astfel, in primul caz, ca fost sef de ADR, de acum ministrul Bolos, a negociat cu Comisia Europeana ca ADR-urile sa devina Autoritati de Management, adica sa primeasca direct banii de la UE si sa-i gestioneze dupa bunul plac. In al doilea caz, cel de la Transporturi, Marcel Bolos, prin functia de ministru la Fonduri Europene, a negociat ruperea Ministerului Transporturilor de MFE in ceea ce priveste gestionarea fondurilor si constituirea ca Autoritate de Management pentru fondurile alocate pentru infrastructura, adica un fel lup paznic la oi, pe intelesul tuturor.

In trecut, avand in vedere proliferearea intereselor baietilor destepti din infrastructura, s-a luptat din greu ca banii care vin de la UE sa nu mai fie gestionati tot de cei care ii cheltuie, si Autoritatea de Management de la Transporturi sa treaca la MFE. Acum, gratie prestatiei lui Bolos, situatia revine "la normal": banii vor fi la discretia celor care decid si cheltuirea lor, baietii destepti rasufla usurati, iar viitorul fost ministru Bolos isi va gasi probabil linistea intr-unul din birourile de conducere de la Transporturi.

Pe langa aceste inginerii, actualul ministru Bolos isi urmareste nestingherit propria agenda, inconjurat de nume grele ramase de la adminstratia PSD sau de valeti de lux furnizati pe linie de partid. Totusi, lucrurile au luat o intorsatura cu iz "colateral", ca sa zic asa, iar presiunea exercitata pe cei nominalizati sa gireze viziunea minstrului ii determina pe acestia sa inceapa sa cedeze. Este cazul si secretarului general adjunct al ministerului si sefa structurii juridice, Loredana Hristodorescu, care s-a saturat si a decis "sa puna pixul jos", cum se numeste in jargon administrativ evitarea semnarii de documente la comanda.

Evident ca replica a venit imediat, iar ministrul a parat-o lui Orban, care a decis "sa-i ia jucariile" celei care nu s-a supus. Mare paguba nu e, lucrurile merg inainte, Bolos fiind inconjurat de "oameni de incredere". Asa este cazul secretarului de stat Carmen Moraru, adusa de la Transporturi, cunoscuta ca om de incredere al Elenei Udrea pe vremea marilor combinatii.

La fel de bine, Bolos e servit prompt de actualul secretar general al MFE, Liliana Anghel, adusa obscur in luna decembrie a anului trecut, printr-un "concurs" pentru un banal post de functionar public, si transformata peste noapte in inalt functionar public, numita chiar de Orban ca secretar general. Domnita respectiva, activata de nicaieri, de la propria firma fara activitate din Balotesti pe stanga, unde si locuieste cu sotul ei, tot de orientare profesionala preot, ca si ministrul Bolos. Cert este ca duduita semneaza fara ezitare orice gand al ministrului, transformandu-l in realitate.

Un alt demnitar, adus de Bolos pe linie de partid, este si un padurar de la Maramures, care are sarcina de a semna actele angajate de minister in guvern, chipurile pentru a evita conflictul de interese flagrant in care se afla chiar ministrul. Apropo, pentru a fi basma curata, Marcel Bolos, intr-un mod cu totul atipic, si-a luat de la un functionar de la Bruxelles adeverinta de non-conflict de interese, asa cum relateaza chiar membri ai parlamentului European.

Pe langa alti doi demnitari adusi de nicaieri din ograda PNL, Marcel Bolos mai e ajutat si de o ultima reminiscenta a numirilor Vioricai Dancila: secreatrul general adjunct Mariana Cristea.

Cu motoarele incompetentei turate la maxim, actuala distributie de varf de la MFE, sub conducerea dirijorului, trebuie sa puna pe masa viziunea de dezvoltare a Romaniei pe urmatorii 10 ani, iar acest lucru sa se concretizeze printr-un Acord de Parteneriat cu Bruxellesul. Nu mai amintesc faptul ca, de fapt, ministrul Bolos joaca pe partitura stabilita de PSD, dar jocul de glezne facut de acesta are menirea sa prosteasca o tara intreaga, Comisia Europeana si alte institutii comunitare.

Ajuns la momentul decontului, preotul Bolos incepe sa fluiere in biserica si nefiind in stare sa articuleze o strategie la nivel MFE, imprastie sarcini in stanga si in dreapta, la ministerele de linie. Numai ca acolo, tangenta si priceperea in gestionarea fondurilor europene e mai ceva ca la Bolos, si va amintiti probabil, dintr-o dezvaluire anterioara, ca v-am povestit cum, de exemplu, se elaboreaza Strategia de Specializare Inteligenta la nivelul Ministerului Educatiei si Cercetarii.

Desi, la momentul respectiv, am adus culisele esecului in atentia publica, ministrul Bolos o tine pe-a dreapta si zice ca totul e perfect. Doar ca, la fel ca in acest exemplu, Bolos asteapta acum sa-i faca celelalte ministere treaba, iar asta a aprins scanteia dihoniei si afuriseniei intre pleiada de ministri staruri ale PNL.

Si ce zice "Inalt Prea Finantarea-Sa" ministrul fondurilor europene despre "criteriile pentru indeplinirea carora au fost identificate aspecte problematice, corespunzator autoritatilor publice responsabile":

* Ministerul Economiei a solicitat revizuirea si a propus un nou termen, respectiv trim. IV 2020, care este in contradictie cu termenul asumat de Ministerul Educatiei pentru finalizarea/aprobarea Strategiei Nationale de Specializare Inteligenta, respectiv trim. II 2020;

* Ministerul Economiei trebuie sa asigure corelarea termenului pentru indeplinirea criteriului asumat privind tranzitia industriala cu termenul asumat de Ministerul Educatiei;

* Guvernanta in sectorul energetic a fost considerata ca fiind indeplinita prin elaborarea Planului National Integrat Energie si Schimbari Climatice (PNIESC), care ar fi trebuit agreat cu CE, pana in decembrie 2019 si care, pana in prezent, nu s-a realizat;

* Pana la aceasta data Ministerul Economiei nu a agreat cu CE o versiune finala a Planului, fapt care ar putea avea impact negativ nu doar asupra indeplinirii conditiei favorizante, ci si asupra pregatirii Planurilor Teritoriale de Tranzitie Echitabila;

* Exista riscul ca "Promovarea eficace a utilizarii energiei regenerabile in toate sectoarele si in intreaga UE" sa nu poata fi indeplinita deoarece niciunul dintre cele doua ministere (Ministerul Economiei si Ministerul Lucrarilor Publice) nu si-a asumat indeplinirea criteriului privind masurile de crestere a ponderii energiei regenerabile in sectorul incalzirii si racirii;

* Pentru masurile care vizeaza educatia, o parte dintre proiectele care trebuiau finantate din Programul Operational Dezvoltarea capitalului Uman nu au fost inca contractate;

* Referitor la masurile care stabilesc "Cadrul politic strategic al incluziunii romilor", termenele de elaborare a Strategiei Nationale de Incluziune a Romilor (SNIR) au fost sistematic depasite;

* Pentru Sanatate, respectarea termenelor asumate pentru o parte din masuri este afectata in mod direct de modalitatea de implementare a proiectului de realizare a Strategiei Nationale de Sanatate 2021 - 2027 (desfasurarea procedurilor de achizitii publice, contractarea serviciilor de consultanta, calitatea si elaborarea in timp a documentelor care fac obiectul proiectului etc.);

* Tot pentru Sanatate, exista riscul ca transformarile propuse la nivel regional in cadrul documentelor sa fie definite in termeni mai putin concreti; in consecinta, directiile de reformare prevazute in cadrul masterplanurilor risca sa nu fie implementate;

* Cu privire la directiile de reformare prevazute in cadrul masterplanurilor de sanatate exista opozitie manifestata de catre actorii regionali si locali;

* Si, in final, ministrul Bolos ameninta: "ministerele si autoritatile publice transmit MFE pana pe data de 22 aprilie a.c. autoevaluari privind stadiul indeplinirii masurilor si, dupa caz, masuri intreprinse privind evitarea/diminuarea riscurilor identificate/solutii pentru deblocarea situatiilor critice".

In momentul de fata, ministrul Bolos are pe masa pregatita o procedura de finantare a cercetarii pentru criza COVID-19 si nu ii da drumul, desi ne aflam in plina criza, iar o serie de specialisti au muncit asiduu pentru pregatirea tuturor formalitatilor. Nu se intampla pentru ca totul e transparent si nu a venit pe linie de partid, ci pe linie profesionala.

In schimb, onor demnitarul de la cercetare, omul lui Basescu din guvernarea PDL, Dragos Ciuparu, a pregatit el insusi propria viziune de accesare a fondurilor pentru criza COVID-19, in care proiectele nu mai sunt evaluate ci doar selectate de o comisie numita la nivel de ministru, iar procedura este necompetitiva, adica se stabilesc din capul locului castigatorii, desi e deschisa atat pentru institutii publice cat si pentru agenti economici. Sunt curios cate firme de apartament vor beneficia de acesti bani distribuiti de la nasu mare din fruntea ministerului?

Tavi Mogos

Comentarii

Adauga un comentariu

Adauga comentariu

Nume*

Comentariu