Incredibil: Tudose a inaugurat o fabrică, Cuc o dărâmă

Postat la: 27.07.2017 13:16

Situație-șoc în interiorul guvernului României. În urmă cu o lună și jumătate, premierul Mihai Tudose, pe atunci ministru al Economiei, trimitea un emisar din minister, secretarul de stat Gabriel Stănescu, pentru a tăia panglica unei investiții de zeci de milioane euro realizată de Prysmian Group în municipiul Slatina.

La doar 6 săptămâni după aceea, ministrul Transporturilor, Alexandru Răzvan Cuc, se pregătește să treacă cu buldozerul prin mijlocul fabricii de cabluri de fibră optică, pentru a face loc centurii ocolitoare a municipiului Slatina, care trece fix pe sub construcția edificată de compania italiană.

Halucinanta Românie

Anormala situație tinde să devină un real motiv pentru investitorii străini de a ocoli România, iar, ca un făcut, din poveste nu lipsește nici numele celebrului Darius Vâlcov, fost primar al Slatinei, inculpat într-o serie de dosare de corupție instrumentate de DNA, dar și autor al alambicatului program de guvernare cu care se tot împăunează Liviu Dragnea.

Luată cap-coadă, povestea fabricii Prysmian, inaugurată pentru a fi amenințată apoi cu demolarea, începe în 2012, când reprezentanții Prysmian Group decid să deschidă o a doua unitate de producție în Slatina și obțin de la primăria condusă de Vâlcov acordul de concesiune a unui teren și autorizația de construire pentru aceasta.

„La acea dată, nici nu se punea problema drumului expres care să facă legătura cu Pitești și Craiova. Am întrebat și la Juridic și la Urbanism și șefii de direcții spun că terenul era liber de orice sarcină în momentul în care au dat autorizația de construire pentru Prysmian. S-a întâmplat în 2012, în mandatul domnului Vâlcov.

Problema a intervenit când au anunțat cei de la CNAIR că vor scoate la licitație tronsoanele pe care trebuie realizată centura ocolitoare a Slatinei. Una din aceste porțiuni de drum trece exact pe perimetrul pe care a fost construită fabrica. Le-am sugerat să modifice traseul. Nu a știut nimeni de acest studiu de fezabilitate", a explicat purtătorul de cuvânt al primăriei Slatina, Mugurel Manea.

Bătaie de joc

În a doua fabrică Prysmian lucrează 600 de persoane din județul Olt, iar compania italiană, lider global în domeniul producție de cabluri de fibră optică anunța chiar că intențuionează să dubleze capcitatea de producție a fabricii inaugurate pe 13 iunie.

25% din totalul cablurilor de fibră optică folosite în rețelele de comunicații din Europa urmează să fue produse la Slatina, sau cel puțin așa sperau în iunie, directorii italieni ai companiei mamă, prezenți la inaugurarea investiției care acoperă 28 de hectare.

Lucrările pentru realizarea acetei investiții au durat 5 ani, compania italiană, una dintre cele mai valoroase din cele listate la Bursa din Milano, investind aproximativ 60 de milioane euro în acest obiectiv, suma reprezentând aproape un sfert din totalul investițiilor la nivel global făcute de Prysmian.

Aportul italienilor la dezvoltarea zonei este pusîn pericol însă, iar un deputat liberal in județul Olt susține că haosul a fost generat de către Primăria Slatinei, CNAIR și ministrul Cuc în egală măsură. „Studiul de fezabilitate are o vechime de 7 ani. Normal că trebuia să fie înscris în sarcina terenului pe care li s-a permis celor de la Prysmian să construiască.

Vina stă atât în sarcina celor care au semnat autorizația de construire, cât și a celor de la CNAIR și din Ministerul Transporturilor care nu au mai verificat dacă studiul de fezabilitate din 2010 mai corespunde cu realitatea din teren și au dat drumul licitațiilor pentru proiectul de realizare al centurii ocolitoare a municipiului Slatina. Este o adevărată bătaie de joc să ajungem să punem pe fugă investitorii după ce le-am permis să construiască o fabrică", spune, în exclusivitate pentru PSNews.ro, deputatul PNL Gigel Știrbu.

La îndemâna ministrului Cuc și a șefului CNAIR, Ștefan Ioniță, nu stau decât două soluții: mutarea fabricii din Slatina (ceea ce înseamnă pierderea a sute de locuri de muncă în oraș și în mod implicit scăderea economiei locale) sau un alt Studiu de Fezabilitate, care să proiecteze o altă traiectorie pentru centură (ceea ce înseamnă o nouă alocare financiară și prelungirea orizontului de timp stabilit pentru finalizarea proiectului).

Ultima pare și cea mai convenabilă, în contextul în care strămutarea investiției făcute de italieni ar atrage costuri imense și daune considerabile pe care autoritățile locale și naționale ar trebui să le plătească grupului Prysmian, nemailuând în calcul și daunele de imagine pe care le-ar suferi România în mediul investițional internațional.

Ca la noi, la nimenea

„Este incredibil! Nu cred că se mai poate găsi un asemenea exemplu de incompetență în altă parte. Nici nu mai contează că este cauzat de lipsa de comunicare sau de prostie în stare pură. Cum să inaugurezi o fabrică, ca peste o lună și jumătate să ameninți că treci cu buldozerul peste ea?

Sper să aibă atâta minte și să nu îi amenințe pe italieni cu mutarea. În afară de faptul că nu cred că îi vom mai vedea prin zonă, vom ajunge să plătim și zeci sau sute de milioane de euro despăgubiri și daune pentru acest lucru. La nivelul acesta, nici nu știi unde să încadrezi situația actuală. E de Guiness Book sau de Cascadorii Râsului?", se întreabă parlamentarul liberal.

Pentru întreg proiectul drumului expres Pitești-Craiova, valoarea estimată a contractului se ridică la o sumă cuprinsă între 39.408.762,53 şi 46.574.082,99 lei, fără TVA. Termenul de execuţie pentru acest contract este de 24 de luni începând de la data atribuirii sale. Conform documentaţiei de atribuire, cele 24 de luni sunt împărţite în trei etape: 14 luni pentru revizuirea studiului de fezabilitate, șase luni pentru proiectul tehnic final și patru luni pentru pregătirea documentaţiei de atribuire a contractului de execuţie lucrări şi asistenţă tehnică acordată Beneficiarului în perioada derulării procedurilor de licitaţii pentru execuţie lucrări şi depunerea aplicaţiei de finanţare, informează jurnalul olteniei.ro.

La începutul acestui an, premierul Sorin Grindeanu redusese la un nivel minim finanțarea din Bgetul de Stat, 161.000 lei, în condițiile în care accesarea fondurilor europene era blocată de lipsa de acreditare a autorităților contractante din partea statului român.

Însă, o parte din fondurile comunitare au început să sosească în țară, lucru care pare să îl fi îndemnat pe ministrul Cuc să ia hățurile în mâini și să treacîă în mod pompieristic la treabă, cerând reprezentanților CNAIR să scoată cât mai repede la licitație loturile lucrării variantei ocolitoare a municipiului Slatina, fără a mai sta să revizuiască și studiul de fezabilitate vechi de 7 ani.

Sursa: psnews.ro

Comentarii

Adauga un comentariu

Adauga comentariu

Nume*

Comentariu