Ministrul Marius Dunca cere Ordonanță de Urgență ca 5% din bugetul autorităților să mearga către sport

Postat la: 16.05.2017 10:03

Dupa mai bine de patru luni de bajbaieli, eschive, tervigersari si selfie-uri cu subordonatii si mari campioni, ministrul Tineretului si Sportului- Marius Dunca s-a trezit ca n-a bifat nimic din programul de guvernare asumat de Guvern si PSD.

Ca atare, in goana disperata dupa imagine, a incropit pe colt de masa un proiect de ordonanta de urgenta pentru finantarea sportului romanesc (vezi documentul in facsimil), prin care autoritatile locale si judetene vor putea finanta activitatile sportive cu sume ce nu pot depasi 5% din bugetul local. Numai ca acest proiect ridica mari semne de intrebare din punct de vedere al legislatiei romanesti, iar mai multe prevederi stipulate in propunerea legislativa sunt aberante, ceea ce exista riscul ca acest proiect sa fie sortit esecului din start.

Propunerile incluse in aceasta ordonanta conduc si catre zona unor anumite interese de suprematie a unor structuri sportive din Romania, dar mai ales induc ideea ca sportul trebuie finantat aproape integral din banii publici, inclusiv bani pentru salariile sportivilor, antrenorilor si chiar arbitrilor si operatorilor video.

ZIUAnews va prezenta cele mai importante si controversate prevederi incluse in proiectul de Ordonanta de Urgenta pentru modificarea Legii educatiei fizice si sportului nr. 69/2000- cu modificarile si completarile ulterioare, pe care ministrul Marius Dunca vrea sa-l propuna in aceasta saptamana premierului Sorin Grindeanu spre aprobare, chiar daca proiectul are o prezentare alambicata si cu multe greseli gramaticale si de exprimare legislativa .

Comitetul Olimpic și Sportiv Român este continuatorul de drept al Comitetului Olimpic Român?

La articolul 1 al Legii nr.69/2000 se doreste introducerea unui nou alineat prin care sa se mentioneze ca si Comitetul Olimpic si Sportiv Roman este continuatorul de drept al Comitetului Olimpic Roman, recunoscut de Comitetul International Olimpic in anul 1914. Practic, prin introducerea acestui alineat se poate intelege ca actualul COSR s-a erijat in urmasul COR, dar fara sa fie respectate prevederile legale.

Struțo- cămila lui Dunca: Contract de activitate sportivă pentru amatori, dar cu venituri

In proiectul MTS se doreste adaugarea unui nou alineat la art 14 care sa aiba urmatorul continut: "Sportivul amator este sportivul care pentru practicarea sportului respectiv poate incheia, in forma scrisa, un contract de activitate sportiva conform Anexei nr. 2 (vezi documentul in facsimil) din prezentul act normativ, cu o structura sportiva".

Insa, MTS vrea sa modifice o prevedere a art.14 care nu exista in Legea 69/2000. La articolul 14, alineatul 2), litera b) se modifica si va avea urmatorul cuprins: "b) incheie cu o structura sportive, in forma scrisa, un contract individual de munca sau un contract de activitate sportive conform Anexei nr.2 din prezentul act normativ". Dar, art. 14 din Legea nr.69/2000 mentioneaza la alineatul (2) ca „Sportivii amatori sunt cei care, pentru practicarea sportului respectiv, nu au relații contractuale de muncă cu cluburile sau cu asociațiile sportive la care sunt legitimați", dar alineatul incriminat nu mai are nicio litera.

Dar, in schimb, cei de la MTS care au creionat acet proiect au precizat ca acest contract de activitate sportiva este practic o conventie incheiata pentru o durata determinata, inlcusiv multianuala, intre structurile sportive si participantii la activitatea sportiva. Totodata, proiectul MTS prevede ca „Modelul- cadru al contractului de activitate sportiva se stabileste prin Ordin comun al ministrului tineretului si sportului, ministrul dezvoltarii regionale, administratiei publice si fondurilor europene si ministerul muncii si justitiei sociale".

Dar, atentie, veniturile realizate din contractul de activitate sportiva se incadreaza in categoria veniturilor independente prevazute de Codul Fiscal"". Practic, in opinia lui Dunca sportivul este amator, dar are contract de activitate sportiva care poate genera venituri, adica o struto- camila. Ori este amator, ori este profesionist si platit ca atare!

Miza Ordonanței: Cât mai mulți bani publici pentru sport

Marea miza a acestei ordonante este finantarea sportului, inclusiv cel privat, cu cat mai multi bani de la bugele locale si judetene. Prin hotarare a autoritatilor deliberative, care sunt aceste ca nu se precizeaza nicaieri in Legea nr.69/2000, se pot aloca sume din bugetul local pentru: „finantarea programelor sportive de drept public infiintate pe raza unitatii administrativ- teritoriale" si „finantarea programelor sportive ale cluburilor sportive de drept privat infiintate pe raza unitatii administrativ-teritoriale, constituite ca persoane juridice fara scop patrimonial, detinatoare ale certificatului de identitate sportiva".

De asemenea, se doreste si „finantarea programelor sportive derulate de catre Comitetul Olimpic si Sportiv Roman pentru inalta peromanta sportiva". Practic, prin aceasta Ordonanta, ministrul Marius Dunca propune ca „autoritatile administratie publice locale pot aloca sume pentru finantarea activitatii alin. (1) si alin. (2) in limita a maxim 5% din bugetul aprobat" si ca „din sumele alocate pot fi finantate toate tipurile de cheltuieli aferente contractelor si programelor sportive".

Mai mult, se doreste ca autoritatile locale sa suporte cheltuielile salariale pentru sportivi si antrenori, dar si pentru personalul care este implicat in acea activitatea sportiva, inclusiv managerii sportivi, arbitrii, observatorii si chiar operatorii video. Ramane de vazut daca premierul Sorin Grindeanu va aproba aceasta Ordonanta promovata de catre ministrul Tineretului si Sportului in forma actuala sau o va respinge, ceea ce ar insemna doar un exercitiu de imagine pentru Marius Dunca? Dar la ce foame de bani au autoritatile locale la ora actuala, cam greu de trecut o asemenea ordonanta!

Ion Teleanu

Comentarii

Adauga un comentariu

Adauga comentariu

Nume*

Comentariu