ROMATSA decapitată de conducerea Ministerului Transporturilor și prejudiciată cu peste 120.000.000 de euro

Postat la: 19.05.2017 10:12

Liderul sindical de la Romatsa, Gabriel Tudorache, avertizeaza inca odata conducerea Ministerului Transpoortului despre situatia dramatica de la Romatsa si implicatiile catastrofale rezultate ca urmare a managementul dezastruos si indiferentei celor care au condus si conduc acest minister.

El sustine ca efectul amantorismului managerial practicat la Romatsa in 2015-2016 a condus la prejudicierea institutiei cu peste 550 milioane de lei, adica circa 122.000. 000 de euro. ZIUAnews va prezenta in continuare intersanta analiza-avertisment a liderului sindical Gabriel Turdorache despre situatia de la Romatasa si, totodata consecintele pe termen scurt si mediu. Practic, analiza lui Gabriel Tudorache este un SOS catre cei care conduc azi Mnisterul Transporturilor, in special ministrul Razvan Cuc, secretarul de stat Dragos Titea si secretarul general Petre Neacsa.

Avertismentul Eurocontrol

Regulamentele Europene 390 si 391 din 2013, obliga toate organele de trafic din Europa la inaintarea unui plan de performanta, in esenta o politica a costurilor bazata pe o multitudine de criterii. Pentru respectarea acestor regulamente, ROMATSA a fost obligata in anul 2014 sa depuna la Comisia Europeana un buget de venituri si cheltuieli pe urmatorii 5 ani, respectiv pentru 2015-2019. Acest buget trebuia intocmit pe baza unor prognoze primite de la Eurocontrol care evidentiau o crestere semnificativa a traficului aerian in urmatorii 5 ani. PESTE aceste previziuni primite deja, mai apare o crestere prin inchiderea spatiului aerian din Ukraina si deasupra Marii Negre. Eurocontrolul atrage atentia ca va mai exista o crestere suplimentara a traficului de 7% anual pe urmatorii 7 ani( incepand cu septembrie 2014 ).

Plan eronat de management

Pe baza acestor date managementul ROMATSA realizeaza in 2014 un plan eronat! O prima eroare : prognozeaza o crestere a traficului, dar o scadere a costurilor. Aceasta crestere este prognozata gresit! In loc sa porneasca calculele de la 4,18 milioane de unitati de trafic aferente anului 2014, porneste de la 4,01 milioane ajungand la 4,43 milioane in anul 2019, fara a adauga si cei 7 % aparuti ulterior. Un prim rezultat al acestei erori de prognoza este faptul ca in 2015 s-au realizat 4,57 mil unitati de trafic, depasind astfel chiar din primul an, prognoza .....pentru 2019!

Lipsa politicii de personal

O a doua eroare: lipsa unei politici de personal. Autoritatea Aeronautica Civila Romana(AACR) sesizase nonconformitati asupra lipsei personalului operativ. ROMATSA nu tine cont de acestea, nu tine cont de cresterea traficului si nu prevede nicio suma de bani necesara noilor angajari de controlori de trafic,pentru a caror pregatire sunt necesari 3-5ani.

ROMATSA s-a angajat in anul 2014 ca pana in 2019 sa reduca costurile cu personalul la nivelul anului 2009!!! Acest lucru este posibil doar printr-o reducere drastica a personalului operativ, in contradictie cu cresterea traficului aerian si a volumului de munca necesar asigurarii serviciilor de trafic aerian, impotriva oricaror politici economice si de siguranta. Conform legislatiei europene, aproximativ toti banii incasati suplimentar fata de costurile declarate (zeci de milioane euro), nu pot fi utilizati si se pastreaza pentru a fi restituiti in urmatorii 2 ani operatorilor aerieni.

"Turnurile de control din România nu vor mai putea funcționa în următorii ani"

In loc sa ia masuri de rectificare a costurilor, actioneaza din nou halucinant! Datorita nonconformitatilor sesizate de catre AACR, ROMATSA este obligata sa faca angajari graduale in cei 5 ani pentru a nu ramane fara controlori de trafic. Incasarile ROMATSA scad an de an in conformitate cu planul conceput in 2014. Nu mai exista nici banii incasati in plus (cu 2ani inainte) datorati cresterii de trafic neprognozata de ROMATSA. Pentru a acoperi cheltuielile neprevazute in planul defectuos prognozat, se foloseste de banii care ar trebui returnati companiilor, intrand astfel in incapacitate de plata. Din calculele confirmate si de conducerea ROMATSA, efectul erorilor aferente anilor 2015-2016 duc la prejudicierea institutiei cu peste 550 mil ron.

In consecinta, turnurile de control din Romania, aflate deja in deficit de personal, nu vor mai putea functiona in urmatorii ani, iar celelalte unitati de trafic vor ramane cu un numar redus de personal care nu va mai putea asigura survolurile ce tranziteaza tara noastra.

Bulgaria- da, România-ba

Bulgaria, tara partenera cu Romania la Danube FAB, se afla in aceeasi situatie. In urma atentionarilor primite de la Eurocontrol, Bulgaria a luat masuri imediate, modificand cifrele de trafic si costurile aferente celor 5 ani. Romania, este obligata ca si tara partenera, sa participe la semnarea acestor modificari aduse de Bulgaria. Insa, Romania nu ia nici o masura, rezumandu-se la a-si da acordul pentru masurile corecte luate de Bulgaria pentru buna functionare a blocului DANUBE FAB (Romania+Bulgaria)

Apropiindu-ne rapid de situatia de a fi sub nivelul minim de siguranta pentru asigurarea serviciilor de trafic aerian, AACR va fi obligata sa suspende activitatea serviciilor de trafic in Romania daca nu se asigura numarul necesar al controlori de trafic aerian.

"Planului conceput greșit de România duce ROMATSA în faliment"

Sindicatul Serviciilor de Trafic Aerian din Romania (ATSR) trage semnale de alarma de ani de zile despre managementul defectuos .Tot prin eforturile sindicatului ATSR,in anul 2015, in urma grevei de avertisment, a fost blocata organigrama directorului ROMATSA de la acel moment (Generalul I.A.Stanciu) care crestea numarul personalului in aparatul administrativ (directori, sefi servicii), nu a celui operativ (controlori trafic,tehnicieni,meteorologi), desi angajamentele pentru reducerea costurilor erau in vigoare.

Din septembrie 2015 functionam cu o conducere interimara deoarece Ministerul Transporturilor a blocat finalizarea procedurii de selectie CEO (ordonanta 109/legea111 ) Totodata, Ministerul Transporturilor, cu toate ca a fost sesizat despre expirarea mandatului membrilor Consiliului de Administratie, nu a numit un alt consiliu. O institutie decapitata de catre Ministerul Transporturilor. Inca din 2014, Sindicatul ATSR atentioneaza asupra planului conceput gresit de Romania care duce ROMATSA in faliment.

Ion Teleanu

Comentarii

Adauga un comentariu

Adauga comentariu

Nume*

Comentariu