Super cadoul subvenționat pentru 4 ani al lui Cioloș și Costescu pentru băieții deștepți de la calea ferată

Postat la: 15.05.2017 08:13

Anul trecut, mai exact pe 1 aprilie 2016, fostul, premier Dacian Ciolos si ex ministrul tehnocrat al Transporturilor garantat de PDL, Dan Costescu, au facut un cadou extrem de scump operatorilor feroviari privati de transport persoane de care se vor bucura timp de patru ani de zile.

Si nu a fost pacaleala, iar drept dovada sta HG nr. 231/2016 - privind aprobarea contractelor de servicii publice pentru perioada 1 ianuarie 2016-2 decembrie 2019 în transportul feroviar public de călători publicat in Monitorul Oficial nr. 245. Astfel, Ciolos si Costescu au aprobat controversatele subventii (compensatii) pentru transportul feroviar de persoane pentru patru ani, ceea ce este incredibil intrucat nu s-a mai facut pana acum o asemenea aprobare de subventie pentru o asa de mare perioada de timp.

Practic, prin aceasta hotarare de Givern, Ciolos si Costescu au facut jocurile baietilor destepti care opereaza in zona transportului feroviar de calatori in detrimentul companiei de stat si astfel le-au umflat conturile cat nici ei nu au visat. Ulterior, mai exact in Monitorul Oficial nr. 349 din 11 mai 2017, ministrul Transporturilor Razvan Cuc emite Ordinul nr. 516 din 10 mai 2017 prin care „Se aproba actualizarea contractelor de servicii publice pentru perioada 1 ianuarie 2016- 2 decembrie 2019in transportul public de calatori, aprobate prin Hotararea de Guvern nr.231/2016 prin incheierea actelor aditionale prevazute in anexele I-V ) care parte integranta din prezentul ordin".

Dar, Anexele nr. I-V*) care fac parte integrantă din aceasta hotărâre nu sunt publicate in Monitorul Oficial si pot fi achizitionate doar de la sediul Monitorului Oficial. Astfel, prin Ordinul lui Cuc, de acum inainte, baietii destepti de la calea ferata si-au asigurat bugete substantile subventionate de stat pentru patru ani de zile ca urmare a „generozitatii" create in 2011 de catre fostul ministru al Transporturilor Anca Boagiu. Pe langa compania de stat- Societăţii Naţionale de Transport Feroviar de Călători „C.F.R. Călători" - S.A., vor beneficia de compensatii si patru sereleuri- Registrans, Transferoviar Calatori, Interregional Calatori si Softrans. Insa, surprinzator, 65% din valoarea compensatiilor se acorda in functie de indicatorul tren-km, adica trenul poate sa mearga fara calatori ca tot aceeasi suma de bani ii va fi decontata ca subventie ca si atunci cand trenul este plin cu calatori.

In acest HG, Ciolos si Costescu au prevazut ca „pe total sistem, compensaţia de serviciu public programată a fi acordată pentru pachetul minim social aprobat în transportul feroviar de călători se distribuie 35% în funcţie de indicatorul călători-km şi 65% în funcţie de indicatorul tren-km". Totodata, se mai stipuleaza ca „pe total sistem, compensaţia de serviciu public programată, aferentă indicatorului călători-km, se acordă în proporţie de 20% pentru trenurile Interregio şi în proporţie de 80% pentru trenurile Regio"; In plus, „pentru fiecare operator de transport feroviar de călători, procentul maxim al compensaţiei de serviciu public anual de acordat cuprinde cota de profit de maximum 3% şi nu poate depăşi 65% din total venituri pentru trenurile Interregio şi 85% din total venituri pentru trenurile Regio".

La stat-da, la privat-ba

Valorile compensaţiei de serviciu public acordate în anul 2016, potrivit alin. (1), pentru pachetul minim social aprobat, prin Contractul de activitate al Companiei Naţionale de Căi Ferate „C.F.R." - S.A., stabilite potrivit legii, sunt următoarele, dar in Monitorul Oficial nu s-au publicat valorile de compensatie pentru operatori privati:

a) pentru trenurile Interregio, 38,269 lei pe mia de călători-km şi 15.270,69 lei pe mia de tren-km;
b) pentru trenurile Regio, 221,577 lei pe mia de călători-km şi 15.270,69 lei pe mia de tren-km.
(3) în situaţia în care indicatorii realizaţi de operatori nu ating nivelul programat, acordarea compensaţiei de serviciu public se face potrivit realizării fiecărui indicator în parte, dar nu mai mult decât contravaloarea indicatorului aprobat prin prezentul contract şi ulterior prin acte adiţionale, în condiţiile legii.
(4) în situaţia prevăzută la alin. (3), operatorul are dreptul şi poate solicita cota de profit de maximum 3% pentru serviciul de transport feroviar realizat, cu condiţia respectării tuturor condiţionalităţilor cuprinse în prezenta hotărâre şi în conformitate cu legislaţia în vigoare.
(5) în anul 2016, nerealizarea veniturilor minime obligatorii stabilite în anexa nr. 5 lit. B, la contractele din anexele nr. I-V, va conduce la penalizarea operatorului prin diminuarea compensaţiei cu suma nerealizată din total venituri minime obligatorii.

Comentarii

Adauga un comentariu

Adauga comentariu

Nume*

Comentariu