Originea umorului provine de la maimuțe, spun cercetatorii. Cele mai "comediante" dintre ele sunt și cele care practică orgiile sexuale

Postat la: 14.02.2024 - 20:38

Cimpanzeii, urangutanii și gorilele se antrenează în activități care par să fie premise ale sensului umorului. Toate aceste specii de primate adoră să se gâdile reciproc, să se împingă sau să își fure mâncarea în joacă, fără alt scop decât acela de a se amuza, susțin cercetători din cadrul departamentului de antropologie de la Universitatea din Los Angeles, California.

Dintre toate primatele, cele care se "distrează" cel mai tare sunt maimutele bonobo, o specie de cimpanzei. Aceste isi fac cele mai multe farse, iar masculii adora sa fie "comedianti" in fata femelelor pe care le fac sa "râdă". Bonobo sunt si specia cu cel mai mare apetit sexual, cuplurile facand sex de zeci de ori pe zi, nu de multe ori in adunarile lor se organizeaza orgii de-a dreptul.

Este pentru prima dată când un studiu analizează toate aceste comportamente și le corelează cu ceea ce avea să devină, în timp, simțul umorului uman. Specialiștii au analizat atent 34 de primate din toate speciile amintite (toate fiind animale de la zoo), în ceea ce înseamnă peste 75 de ore de observații video.

Astfel, din 504 interacțiuni dintre membrii unui grup, 142 au fost acțiuni catalogate ca tachinări. Este cert, susțin autorii studiului publicat în revista Proceedings of the Royal Society B: Biological Sciences că individul care inițiază astfel de acțiuni așteaptă un răspuns, după cum își privește fix „victima" farsei.

În cazul în care aceasta nu răspunde, cel care tachinează fie repetă acțiunea, fie o amplifică. Iar acest comportament este vizibil la toate speciile de primate studiate. Dat fiind faptul că tiparul comportamental este unul comun, teoretic, acesta trebuie să fi apărut la un strămoș comun, susțin specialiștii americani. Unul care a trăit acum cel puțin 7 milioane de ani, posibil chiar mai mult.

Practic, umorul ar fi apărut ca o formă a unei inteligențe superioare, și a evoluat către ceea ce este azi, pe măsură ce capacitățile cognitive ale speciei umane au evoluat și ele.