Afacerea "ajutoarelor" de 75 de milioane de euro pentru "sustinerea" evenimentelor culturale se transforma in jaf pe bani publici

Postat la: 17.02.2021 - 08:03

Sunt deja cunoscute in opinia publica negocierile care se poarta intre reprezentantii artistilor, ai organizatorilor de spectacole si ai instituiei pentru gestiunea drepturilor de autor, pe de-o parte, si ministerele Culturii, Finantelor si Fondurilor Europene, de cealalta parte, pentru acordarea compensatiilor in domeniul cultural, pentru daunele provocate de masurile anti-pandemice, incepand cu martie 2020.

Artistii si organizatorii de spectacole, cu foarte mici exceptii si pentru o perioada foarte scurta, au fost blocati in desfasurarea activitatii prin lipsa concertelor, aparitiilor televizate, anularea festivalurilor etc. Initial, guvernul a promis ajutoare de 100 de milioane de euro, pentru care s-au purtat negocieri, dar ramase fara rezultate, intrucat intr-o prima varianta initiatorii proiectelor de la institutiile guvernamentale favorizau marii organizatori de spectacole si implicit si artistii cu cota mare, in defavorarea celorlalti, realizand o discriminare evidenta, despre care am scris AICI si AICI.

Ulterior, cele 100 de milioane de euro au ajuns la 75 de milioane de euro, dar discriminarile au ramas, in vreme ce propunerile propuse de reprezentantii artistilor, ai organizatorilor de spectacole si ai instituiei pentru gestiunea drepturilor de autor - despre care am scris AICI - au ramas fara rezultate. Iar asta pentru ca in realitate, oameni din interiorul Ministerului Culturii au interese majore in a pastra aceasta situatie de fapt, din care sa iasa ei in castig, cum este chiar cazul celui care a facut proiectul ministerial - despre care vom vorbi cu prope si in acest articol -, care este si sef in minister, dar si organizator de festival sponsorizat ani la rand de Ministerul Cultrurii. De asemenea, cei care ar urma sa se ocupe de "impartirea" celor 75 de milioane de euro vor avea la dispozitie pentru cheltuielile proprii si organizarea activitatii peste 6 milioane de euro.

Este de la sine inteles ca in fapt aceste "ajutoare" se transforma intr-o "vaca de muls" pentru autoritatile implicate, dar si un "profit" personal consistent de la marii organizatori de spectacole (gen UNTOLD, NEVERSEA etc.), dispusi sa dea "comisioane" masive pentru cei care vor directiona banii catre produsele acestora. E de mentionat aici ca aceste firme care asigura productia marilor festivaluri au luat deja zeci de milioane de euro din vanzarea in avans a biletelor, iar ebenimentele muzicale nu au avut loc in 2020 din cauza pandemiei, e putin probabil sa aiba loc in 2021 cu acest numar imens de spectatori de 60-80.000 de participanti, desi si pt anul in curs se vand alte bilete in avans, ca suplimentare pentru cele de anul trecut, iar legislatia actuala (prin masurile de sprijin pe vreme de pandemie) le permit sa nu dea banii inapoi timp de 3 ani!

Banii, repetam, sunt deja luati si necheltuiti inca prin organizare de spectacole. Cu toate acestea - adica in ciuda faptului ca marii organizatori stau deja pe zeci de milioane de euro - tot aceste companii mari de productie de festivaluri vor cei mai multi bani ca "ajutoare". Fireste ca dupa trei ani e usor sa declari "faliment" pe anumite firme si sa dispari cu banii. Si toate astea se petrec cu sprijin de la cei care au propus proeictele de compensare in bani a activitatii din sectorul cultural. Ceea ce au exprimat si reprezentantii artistilor, ai organizatorilor de spectacole si ai instituiei pentru gestiunea drepturilor de autor in nenumarate randuri.

"Am conceput o schema de ajutor de stat in valoare de aproximativ 75 de milioane de euro pe care intentionam sa o includem in planul national de redresare si rezilienta. Din acestia, 60% din bani sa mearga catre micii actanti ai sectorului cultural prin acordarea de microgranturi de 8.000 de euro"., zice ministrul Culturii.
"Trebuie precizat ca organizatorii nu pot primi bani fara co-finantare. Noi dam bani evenimentelor, nu organizatorilor. Ei pot lua bani doar daca vin si ei cu 20%. Banii sunt dati in urma unor deconturi in care arata clar ca au platit artistii, furnizorii de servicii specifice zonei de eveniment. Noi, practic, injectam banii in piata", a mai explicat Gheorghiu.

 

Ministrul a repetat din nou schema lor veche. Bani pt concerte/festivaluri de fapt, vor primii doar citiva dintre organizatori adica cei cu festivaluri. Ceilalti multi nu pot avea acces la aceste fonduri pt ca nu au vindut suficiente bilete in 2019. Marea majoritate a organizatorilor au lucrat pt evenimente fara bilete. Ei vor avea acces la cel mult 8.000€. Asta este discriminarea principala din proiectul lor care a declansat protestele tuturor celorlalti. MC spune ca aceasta schema este pt relansarea domeniului. Ce relansare poate avea loc in 2021 ?
Premizele acestui an sunt ca vor exista restrictii mai dure decit anul trecut. Peste tot in lume sunt aminate festivalurile pt 2022. Numai in Romania se fac proiecte de relansare in pt 2021.
De fapt este vorba numai de crearea conditiilor pt un paraindarat national in domeniul nostru.
In acelas timp artistii nu vor primii bani, in afara doar de cei care vor lucra la festivaluri. Care festivaluri, care artisti ? Iar la festivaluri majoritatea artistilor sunt straini. Dar pt ca banii vor veni de la fonduri europene nu se poate pune conditia ca acesti bani sa se duca exclusiv la artistii romani.
Si asa o mica parte dintre organizatori vor fi puternic favorizati.
Bogdan Gheorghiu, sfatuit de Trimbaciu, merge cu acest proiect de OUG mai departe, fara sa tina cont de nimic din solicitarile noastre.
Te rog mult da drumul la materialul despre care am vorbit si fa-l cit mai dur posibil. Asta ne va ajuta foarte mult zilele astea.

Comentarii

Adauga un comentariu

Adauga comentariu

Nume*

Comentariu