Am scăpat miraculos de o catastrofă aviatică în centrul Bucureștiului: "Dacă apărea auto-rotația motorului nu cred că mai riscau o aterizare!"

Postat la: 15.07.2021 - 13:33

Foști piloți dar și experți în aviaţie şi securitate aeronautică sunt de părere că pilotul american care a reușit să aterizeze cu elicopterul militar în Piața Charles de Gaulle din Capitală a reușit o minune.

Aparatul de zbor a fost adus la sol fără să atingă copacii sau stâlpii de iluminat din zonă, ceea ce ar fi putut sfârși într-o tragedie. Experții consultați de Ziare.com spun că cei doi stâlpi de iluminat au fost spulberați de suflul extrem de puternic al elicei, și nu de contactul direct. „Dovada unei înalte pregătiri a piloților este elocventă prin ceea ce s-a întâmplat acum. Numai un antrenament serios duce la evitarea unor catastrofe. Cred că acest pilot o să fie decorat de americani, a știut să-și păstreze calmul prin experiența de comandant și a reușit să pună acest elicopter în siguranță deosebită, evitând o catastrofă. Pilotul a știut să iasă din formație și să aducă la sol acest elicopter, evitând o catastrofă.

În cabina elicopterului sunt o mulțime de aparate, peste 400, care îi transmit comandatului toate informațiile. Probabil că ofițerul a văzut fie o lipsă de tracțiune, ce forțează pilotul să pună o cantitate de motor mai mare, din această cauză a apărut și acel zgomot infernal, se mărește pasul elicei, motoarele au fost mărite către împins, și a apărut acel zgomot care a speriat martorii. Faptul că i-a apărut o defecțiune, cedare de motor, lipsă de fotanță, cedare de presiune la diferite aparate l-a determinat să ia această decizie de aterizare. Acești piloți fac pe simulatoare acest gen de situații, în care trebuie să aterizeze forțat.

Nu a lovit niciun stâlp și niciun pom că dacă lovea cu palele vreun pom putea fi o catastrofă. Stâlpii au căzut din cauza aerului de la elice. Sigur, putea fi o situație în care să nu poată controla aparatul de zbor. Dacă apărea auto-rotația motorului nu cred că mai risca o aterizare într-o zonă populată. Elicopterul a fost controlabil", a declarat, pentru Ziare.com, Paul Mitu, fost pilot, cu o experiență de 30 de ani. Paul Mitu este unul dintre cei mai cunoscuți piloți din România. Este creditat cu salvarea vieților a 186 de oameni în 1980 după ce a reușit să aterizeze forțat în Oceanul Atlantic un avion Tupolev 154 al companiei TAROM.

„Au fost câteva elemente care au favorizat încheierea cu bine a acestei manevre dificile, una fiind și faptul că la acea oră deja nu mai era o oră de vârf de circulație în București. Având în vedere factorii de risc potențiali la momentul respectiv, putea să se termine mai rău. Pilotul a efectuat manevra oportun și nu i-a lipsit nici norocul.

Acel stâlp de electricitate a fost doborât de curentul de aer care se formează în jurul elicei, nu vreau să mă gândesc ce s-ar fi întâmplat dacă lovea acel stâlp de iluminat. Ar fi existat riscul ca elicopterul să se răstoarne. Vorbim de câteva secunde pe care pilotul le-a avut la dispoziție pentru a alege soluția prin care a reușit să evite o tragedie", a declarat și Dan Andrei, specialist aviaţie, fost director CarpatAir Flight Training, fost director general Autoritatea Aeronautică Română.

„Există o tehnică de auto-rotație prin care se poate ateriza. La o defecțiune de motor la elicoptere, acesta poate ateriza prin auto-rotație. Aici e clar că au putut controla aterizarea forțată. Probabil că au avut o problemă tehnic, motor, rotor, cine știe și au făcut o aterizare de urgentă. E clar că pilotul a căutat o zonă libera unde să poată ateriza imediat. Piloții sunt pregătiți pentru astfel de situații, însă, în general, zborurile peste orașe sunt evitate tocmai din cauza acestor pericole", a declarat un fost pilot militar.

„Nu s-au înregistrat victime în rândul echipajului. În plus, nici persoanele aflate la sol nu au fost atinse, lucru lăudabil mai ales într-o astfel de zonă aglomerată. Au respectat toate procedurile. Practic, au făcut o minune", a precizat Sorin Stoicescu pentru „Adevărul".

"În cadrul acestui zbor de antrenament, elicopterul de tip Black Hawk a raportat o defecţiune tehnică ce a impus aterizarea de urgenţă. Din primele date, nu sunt pagube altele decât cele ce le-aţi văzut - sunt doi stâlpi care s-au dărâmat şi înţeleg că sunt două maşini atinse de aceştia în cădere. Nu sunt victime în urma acestui incident. Cauzele urmează să fie stabilite de o investigaţie comună, între Forţele Aeriene Române şi Armata Americană, autorităţile militare americane care deţin acest aparat de zbor", a declarat purtătorul de cuvând al MApN, Constantin Spânu.
Aterizare forțată în mijlocul Bucureștiului

Aterizarea forțată a elicopterului Black Hawk în Piața Charles de Gaulle a fost surprinsă pe imagini, putând fi observat momentul în care acesta doboară mai mulți stâlpi de iluminat. Reamintim că joi dimineață, în jurul orei 10.30, un elicopter SUA care efectua exerciții pentru Ziua Aviației a aterizat forțat în Piața Charles de Gaulle din București. Elicopterul militar ce aparţine Statelor Unite ale Americii ar fi suferit o defecţiune tehnică şi chiar a lovit doi stâlpi în zona Charles de Gaulle. Cei doi stâlpi au fost retezaţi şi au ajuns pe şosea.

Din primele informatii, se pare că elicopterul face parte din cadrul Brigăzii 1 Aviaţie de Luptă "Demon Brigade". Brigada 1 Aviație de Luptă a sosit în luna aprilie la Baza Mihail Kogălniceanu, în cadrul operațiunii Atlantic Resolve. Brigada de aviație cuprinde aproximativ 2.000 de militari, cu aproximativ 50 de elicoptere UH-60 and HH-60 Black Hawk, 10 CH-47 Chinook, 25 de aparate de atac AH-64 Apache și 1.800 de vehicule de sprijin.

Nu este pentru prima dată când un elicopter american este nevoit să aterizeze de urgență în urma unei defecțiuni. Un incident mai puțin obișnuit s-a petrecut în dimineața zilei de marți, 25 mai, în Pecineaga, un elicopter militar american fiind nevoit să aterizeze pe un câmp de la marginea comunei. În acest moment nu se știu motivele pentru care elicopterul, model AH-64 Apache, a fost nevoit să aterizeze pe terenul agricol, chiar în apropierea drumului județean care duce în comuna Pecineaga.

Comentarii

Adauga un comentariu

Adauga comentariu

Nume*

Comentariu