Capcana prețului variabil la energie poate fi evitată. Cum descifrezi încălcările din contractele furnizorilor de curent si gaze naturale

Postat la: 07.09.2021 - 08:33

Majorarea prețului la energie electrică și gaze naturale de către furnizori este o realitate dureroasă, însă această majorare din facturile românilor este efectuată, în unele cazuri, în condiții nu tocmai legale, sunt de părere avocații și consilierii juridici la care au apelat cu disperare o parte dintre consumatorii aflați în fața faptului împlinit: facturi uriașe și consum umflat cu pompa.

Consumatorii se confruntă, în această perioadă, cu situații cel putin deplasate. Pe lângă faptul că presiunea facturilor pe bugetul personal este una mare, trebuie să facă și lumină, pe cont propriu, în contractele pe care le-au semnat, în vâltoarea schimbării, de bună-credință, fiind nevoiți fie să scoată din buzunar bani pentru avocați fie timp si nervi pentru a încerca să se descurce singuri cu aceste contracte noi de furnizare.

„Prețul la electricitate în Grecia a crescut cu 70% de la începutul anului. Facturile au crescut cu 50% în septembrie față de august. Contextul internațional, respectiv cel din zona balcanilor, va fi un motiv pe furnizori de a majora prețul", este de părere avocat Velicu Daniel, pentru ziare.com. Este adevărat, „piață liberă beneficiază de aspectul concurențial, ce înseamnă că furnizorii emit oferte din cele mai diverse, astfel încât fiecare consumator casnic să se identifice. Consumatorii vor alege prețul cel mai scăzut, însă trebuie să înțeleagă clauza privind prețul variabil, astfel încât să se ferească de ea".

Furnizarea energiei electrice și a gazelor naturale se face în regim concurenţial, în baza contractului de furnizare încheiat între furnizor şi clientul casnic, la preţul de furnizare şi în condiţiile comerciale negociate între aceştia sau stabilite prin oferte-tip. Astfel, „condițiile contractuale trebuie să fie echitabile, iar contractul nu trebuie să creeze un dezechilibru între drepturile și obligațiile clienţilor finali și cele ale furnizorilor. Unele contracte vor permite variații ale prețului gazelor naturale - o clauză contractuală care permite o ajustare a acestui preţ.

Avocat Velicu Daniel recomandă clienţilor finali să citească atent tot contractul iar o atenţie deosebită trebuie acordată clauzelor referitoare la:

- preţul gazelor naturale, fix sau variabil, inclus în preţul de furnizare;
- prețul de furnizare a gazelor naturale.

Acesta mai subliniază faptul că „acea clauză" privind prețul variabil trebuie să îndeplinească următoarele condiții:

- bună credință, în sensul că furnizorul trebuie să ofere posibilitatea negocierii și să informeze complet și efectiv consumatorul la data semnării contractului asupra acestei clauze și asupra cauzele ce pot sta la baza majorării prețului;
- echilibru contractual în sensul că și furnizorul trebuie să suporte riscul creșterii materiei prime pe piață libera;
- transparență, astfel încât să creeze posibilitatea de a prevedea, pe baza unor criterii clare și inteligibile, eventualele modificări ale preţului gazelor naturale care se reflectă în preţul de furnizare.

„Dacă nu sunt îndeplinite aceste condiții în mod cumulativ, clauza privind prețul variabil este una abuzivă. Cereți de la furnizor un contract cu preţ fix al gazelor naturale pe o perioadă determinată - prețul specificat trebuie să rămână neschimbat pentru acea perioadă de timp, conform prevederilor contractuale. Furnizorul de energie sau de gaze naturale are obligaţia să notifice clientului final, în mod corespunzător şi gratuit, orice intenţie de modificare/completare a clauzelor contractuale și orice majorare a preţului practicat iar informarea trebuie să conțină motivele, condiţiile şi amploarea acestei majorări.

Apoi, consumatorul trebuie să primească informarea în mod direct şi în timp util cu cel puțin 30 de zile înainte de intrarea în vigoare a modificării. Și, cel mai important, furnizorul e obligat să informeze clientul final, în momentul notificării, cu privire la dreptul de a denunţa în mod gratuit contractul în cazul în care nu acceptă noile condiţii.

„Clientul casnic are dreptul să denunţe unilateral contractul cu notificarea furnizorului cu cel puțin 21 de zile înainte de data încetării acestuia, în mod gratuit, în situaţia în care nu acceptă modificările/ completările condiţiilor/clauzelor contractuale, precum şi modificarea preţului/tarifului, notificate de furnizor".

În acest caz, avocatul Velicu Daniel sfătuiește consumatorii, astfel:

1. să analizeze prețul din factura curentă privind energia electrică sau gazele naturale și să îl compare cu preturile anterioare. „Dacă sesizezi o creștere, pe fondul în care nu au fost respectate condițiile privind încheierea contractului, respectiv cele privind notificarea prealabila a consumatorului, ai la dispoziție să sesizezi verbal - call center, sau în scris, furnizorul".

„Furnizorii de energie electrică au obligaţia de a publica propria procedură internă de soluţionare a plângerilor, elaborată în conformitate cu prevederile Procedurii-cadru privind obligaţia furnizorilor de energie electrică şi gaze naturale de soluţionare a plângerilor clienţilor finali, aprobată prin Ordinul preşedintelui ANRE nr. 16/2015;

2. dacă nu sunteţi mulţumit de soluţionarea plângerii de către furnizor, vă puteţi adresa ANRE;
3. daca identificați un abuz din partea furnizorului, aveți dreptul de a refuza plata facturii;
4. este posibil să intrați într-un cerc vicios, de aceea rezilierea unilaterala a contractului cu furnizorului poate fi soluție urgenta și, totodată identificarea unui alt furnizor

Comentarii

Adauga un comentariu

Adauga comentariu

Nume*

Comentariu