Descoperire în ancheta privind exploziile de la Nord Stream: Două "nave fantomă" cu sistemele de localizare oprite, s-au aflat în zonă

Postat la: 12.11.2022 - 10:01

Primele scurgeri de gaze pe conducta Nord Stream 2 din Marea Baltică au fost detectate în primele ore ale zilei de 26 septembrie, deversând până la 400.000 de tone de metan în atmosferă. Oficialii au suspectat imediat un sabotaj al conductei internaționale. O nouă analiză văzută de jurnaliștii WIRED arată că două nave mari, cu senzării de localizare dezactivați, au apărut în jurul locurilor de scurgere în zilele imediat înainte de a fi detectate.

Potrivit analizei realizate de firma de monitorizare a datelor prin satelit SpaceKnow, cele două "nave fantomă", fiecare măsurând între 95 și 130 de metri lungime, au trecut la câțiva kilometri de locurile în care au apărut avariile la Nord Stream 2. "Am detectat câteva „nave întunecat", adică nave de dimensiuni semnificative, care treceau prin acea zonă de interes", a declarat Jerry Javornicky, directorul general și cofondator al SpaceKnow. "Aveau balizele dezactivate, ceea ce înseamnă că nu existau informații despre mișcarea lor și încercau să își țină ascunse lumii informațiile despre locația lor și informațiile generale", adaugă Javornicky.

Descoperirea, care a fost făcută prin analizarea imaginilor de la mai mulți sateliți, este posibil să sporească și mai mult speculațiile cu privire la cauza exploziilor. Mai multe țări care investighează incidentul consideră că gazoductele Nord Stream 1 și 2 au fost zguduite de o serie de explozii, multe suspiciuni fiind îndreptate către Rusia, în timp ce invazia sa la scară largă în Ucraina continuă. (Rusia a negat implicarea sa.) Odată ce SpaceKnow a identificat navele, a raportat constatările sale oficialilor din cadrul NATO, care investighează incidentele de la Nord Stream. Javornicky spune că oficialii NATO au cerut companiei să furnizeze mai multe informații.

Purtătorul de cuvânt al NATO, Oana Lungescu, spune că nu comentează "detaliile sprijinului nostru sau sursele folosite", dar a confirmat că NATO consideră că incidentul a fost un "act de sabotaj deliberat și iresponsabil" și că și-a sporit prezența în Marea Baltică și în Marea Nordului. Cu toate acestea, un oficial NATO, care nu avea permisiunea de a vorbi public, a confirmat pentru WIRED că NATO a primit datele SpaceKnow și a declarat că imaginile din satelit se pot dovedi utile pentru investigațiile sale.

Pentru a detecta navele, spune Javornicky, compania a cercetat 90 de zile de imagini din satelit arhivate pentru zona respectivă. Compania analizează imaginile de la mai multe sisteme de sateliți - inclusiv servicii plătite și gratuite - și folosește învățarea automată pentru a detecta obiectele din cadrul acestora. Acest lucru include capacitatea de a monitoriza drumurile, clădirile și schimbările din peisaje. "Avem 38 de algoritmi specifici care pot detecta echipamente militare", spune Javornicky, adăugând că sistemul SpaceKnow poate detecta modele specifice de aeronave pe pistele de aterizare.

După ce a adunat imagini de arhivă ale zonei, SpaceKnow a creat o serie de poligoane în jurul locurilor de scurgere a gazelor. Cel mai mic dintre acestea, de aproximativ 400 de metri pătrați, acoperea zona imediată a exploziei, iar zonele de interes mai mari se întindeau pe mai mulți kilometri. În săptămânile care au precedat exploziile, SpaceKnow a detectat 25 de nave care au trecut prin regiune, de la "nave de marfă până la nave mai mari multifuncționale", spune Javornicky. În total, 23 dintre aceste nave aveau transponderele sistemului de identificare automată (AIS) pornite. Două nu aveau datele AIS pornite, iar aceste nave au trecut prin zonă în zilele imediat anterioare detectării scurgerilor.

Conform legislației internaționale, navele mari trebuie să instaleze și să utilizeze AIS. Acest sistem de urmărire a navelor a fost creat pentru a ajuta navele să navigheze și să evite eventualele coliziuni cu alte nave. Atunci când este pornit, AIS transmite numele navei, locația, direcția de deplasare, viteza și alte informații.

Este relativ rar ca navele să își dezactiveze transponderele AIS. Navele care "dispar" sunt adesea suspectate de implicare în pescuitul ilegal sau în sclavia modernă, iar oficialii europeni au investigat anterior nave despre care se crede că și-au dezactivat transponderele AIS. "Nu ar fi o practică obișnuită [ca AIS să fie oprit], cu excepția cazului în care navele au o misiune militară clasificată sau ar avea anumite obiective clandestine, deoarece Marea Baltică este una dintre cele mai aglomerate mări din lume în ceea ce privește traficul comercial", a declarat Otto Tabuns, directorul Fundației pentru Securitate Baltică, un ONG care se concentrează pe această regiune.

Tabuns spune că Marea Baltică are mai multe "artere" principale pe unde circulă navele și că este "responsabil" ca navele din zonă să aibă activate dispozitivele de urmărire AIS. Coliziunile pe mare pot fi mortale și ruinătoare pentru mediu. "Există multe locuri în Marea [Baltică] care nu sunt navigabile pentru navele mai mari", spune Tabuns. "Există, de asemenea, unele zone care nu sunt recomandate sau în care este interzisă navigarea din cauza moștenirii celui de-al Doilea Război Mondial." Submarine și muniții vechi de zeci de ani din timpul războiului acoperă fundul Mării Baltice.

SpaceKnow a detectat navele care aveau AIS dezactivat folosind imagini radar cu deschidere sintetică (SAR) de la sateliți. Majoritatea sateliților care observă Pământul fac fotografii a ceea ce se află sub ei; alții, însă, folosesc și SAR pentru a reflecta undele radio de pe sol și a crea imagini din acestea. Andrey Kurekin, cercetător în domeniul culorilor oceanice de coastă la Laboratorul marin din Plymouth, care a analizat imagini din satelit pentru detectarea obiectelor pe mare, spune că tehnologia SAR poate fi utilă pentru detectarea navelor, deoarece arată reflexiile obiectelor metalice. "Acestea sunt prezentate ca obiecte luminoase în imaginile SAR", spune Kurekin.

Kurekin spune că imaginile SAR pot fi folosite pentru a identifica coordonatele de longitudine și latitudine ale unei nave, direcția în care se îndreaptă și, eventual, pentru a-i estima viteza. "Principalul avantaj al SAR față de senzorii optici este că microundele pătrund prin nori", spune Kurekin. Imaginile sunt mai puțin afectate de condițiile meteorologice și pot oferi, de asemenea, vizibilitate pe timp de noapte. "Este destul de dificil să ascunzi o navă de un senzor SAR", adaugă Kurekin.

Imaginile SAR ale navelor întunecate împărtășite cu WIRED arată navele ca obiecte strălucitoare, nu departe de locul exploziei din jurul Nord Stream 2. "Presupunem că a fost una dintre cele două nave întunecate pe care le-am detectat, dar nu luăm nicio decizie", spune Javornicky. El spune că firma nu se ocupă cu determinarea a ceea ce s-ar fi putut întâmpla sau cine este responsabil, ci a furnizat datele autorităților.

Kurekin avertizează că sistemele de urmărire AIS de la bordul navelor pot, uneori, să dea greș. Semnalul de la AIS ar putea înceta să mai comunice cu sateliții sau cu receptoarele de pe uscat, spune Kurekin, adăugând că semnalul poate fi afectat și de vreme. "Dacă există o navă pe care o puteți vedea în imaginea SAR, dar care nu este raportată de sistemul AIS, nu înseamnă neapărat că este ceva în neregulă cu această navă", spune Kurekin. Semnalele de la transponderele AIS pot fi, de asemenea, manipulate - navele de război au avut datele AIS falsificate, iar navele din jurul Rusiei și al Mării Negre au dispărut de pe dispozitivele de urmărire în ultimii ani.

Deși există mai multe investigații în curs de desfășurare cu privire la explozii, determinarea imaginii complete a ceea ce s-a întâmplat ar putea dura ceva timp. Poliția din Copenhaga a declarat că investigațiile sale inițiale au stabilit că "exploziile puternice" au provocat "daune importante" la conducte. Imaginile luate din jurul secțiunilor explodate ale conductei par să arate că cel puțin 50 de metri de conductă au fost distruși în urma exploziilor.

Într-un e-mail, serviciul de securitate suedez, Säkerhetspolisen, a declarat că, din cauza "secretului" în jurul operațiunilor sale, nu poate discuta despre investigația sa sau dacă analizează date din satelit. Cu toate acestea, purtătorul de cuvânt al agenției, Gabriel Wernstedt, a declarat că organizația desfășoară o "anchetă penală de sabotaj grav" în jurul conductelor Nord Stream 1 și 2. "În timpul investigațiilor la fața locului au fost făcute anumite confiscări care sunt analizate", spune Wernstedt.

Cu toate acestea, în timp ce investigațiile sunt în curs de desfășurare, se pare că există dificultăți între țările care analizează incidentul, ceea ce ar putea încetini procesul. În timp ce Suedia spune că lucrează cu investigatorii din Germania și Danemarca, oficialul care conduce ancheta a respins planurile de a forma o anchetă comună.

Tabuns spune că speră că incidentul va servi drept motivație pentru ca țările să lucreze la modalități mai bune de a face schimb de informații, în special în contextul în care Suedia și Finlanda solicită aderarea la NATO. Fiecare țară va avea propriile niveluri de clasificare a informațiilor și a sistemelor în care colectează informații - de multe ori acestea ar putea să nu fie compatibile, spune Tabuns. Cu toate acestea, el adaugă că, în urma acestor evenimente, țările ar trebui să analizeze posibilitatea de a spori "integrarea sistemelor naționale existente, astfel încât să existe un schimb de informații în timp real pentru orice răspuns".

Comentarii

Adauga un comentariu

Adauga comentariu

Nume*

Comentariu