Mii de avioane sunt în pericol: o companie a vândut piese neverificate și cu acte false
Postat la: 21.09.2023 - 11:22
Producătorul de motoare cu reacţie CFM International a declarat miercuri că mii de componente pentru motoare de avioane ar fi putut fi vândute cu documente false de către un distribuitor britanic, în timp ce rezultatele unei anchete asupra pieselor certificate fals au ajuns la Înalta Curte din Londra.
Matthew Reeve, avocat la CFM şi coproprietarii companiei, General Electric şi Safran, a declarat că AOG Technics s-a angajat într-o "schemă deliberată, necinstită şi sofisticată de a înşela piaţa cu documente falsificate pe o scară industrială".
Autorităţile europene de reglementare au declarat că investighează rapoarte conform cărora unele piese furnizate de firma din Londra fără certificate valabile au fost găsite în motoarele CFM56, care alimentează unele avioane Airbus şi Boeing.
AOG nu a abordat problema falsurilor în şedinţă, care a fost convocată pentru a discuta aspecte procedurale.
Compania nu a răspuns imediat unei solicitări de comentarii.
Descoperirea a determinat companiile aeriene să schimbe piese pentru un număr de avioane şi până acum doar o fracţiune din cele 23.000 de motoare CFM56 existente au fost afectate.
Dar Reeve a spus în documentele din instanţă că CFM şi partenerii săi"au dovezi documentare convingătoare că mii de piese de motoare cu reacţie au fost vândute de către (AOG) companiilor aeriene care operează avioane comerciale echipate cu motoarele cu reacţie ale reclamanţilor".
Acestea includ piese pentru motoarele CFM56, care sunt construite de joint-venture-ul GE-Safran CFM, şi un număr foarte mic de motoare CF6 utilizate în principal pentru alimentarea avioanelor de marfă şi fabricate exclusiv de GE.
Surse din industrie au spus că majoritatea pieselor de schimb vândute de distribuitori precum AOG implică articole mici, care nu sunt fabricate de producătorii de motoare înşişi şi nu sunt considerate critice.
Chiar şi aşa, numărul de avioane care ar putea fi scoase din funcţiune pentru verificări se apropie de 100 şi analiştii spun că orice întrerupere a sistemului de control strict monitorizat care stă la baza siguranţei călătoriilor aeriene trebuie abordată rapid.
Reeve a spus că până acum au fost identificate 86 de documente falsificate cunoscute sub numele de certificate de eliberare.
Până luni, numărul motoarelor suspectate a avea piese cu documente falsificate a crescut la 96.
"Potenţial, asta înseamnă că între 48 şi 96 de aeronave sunt scoase din funcţiune în timp ce companiile aeriene aranjează ca piesele să fie îndepărtate", a adăugat Reeve.
Vânzarea de piese cu certificate de eliberare false sau lipsă "ar putea pune în pericol siguranţa aeronavei" şi face imposibilă verificarea navigabilităţii, a spus CFM într-un document.
Un certificat de eliberare este asemănător cu un certificat de naştere pentru o piesă de motor, garantând că este autentică.
Producătorul de motoare şi companiile-mamă franceze şi americane au chemat în judecată AOG şi pe unicul său director, Jose Zamora Yrala, pentru a-i obliga să predea documente legate de orice piese rămase şi documente legate de motoarele CFM56 şi CF6 începând din februarie 2015.
Ei au spus că au fost alertaţi pentru prima dată despre presupusa falsificare de către o companie portugheză de întreţinere şi reparaţii în iunie, ceea ce a determinat o luptă pentru a descoperi amploarea problemei.
Avocaţii care îi reprezintă pe AOG şi Zamora Yrala au spus că inculpaţii "cooperează pe deplin" cu o anchetă a Autorităţii Aviaţiei Civile din Marea Britanie (CAA).
Avocatul AOG Tom Cleaver a susţinut că GE nu are nevoie de o cantitate mare de documente pentru a contacta posibilii cumpărători ai pieselor.
"Toată lumea ştie acum că piesele AOG nu trebuie neapărat să fie considerate părţi ale reclamanţilor", a spus el.
Judecătorul Richard Meade a decis că AOG şi Zamora Yrala ar trebui să dezvăluie "facturi, certificate de eliberare, memo de expediere şi comenzi de cumpărare" pentru 230 de tranzacţii.
Motoarele CFM56 alimentează generaţia anterioară de Boeing 737 şi aproximativ jumătate din generaţia anterioară de Airbus A320.
Acestea sunt treptat modernizate, dar mii rămân în serviciu.
CFM56 este folosit şi pe avioanele de patrulare maritimă Boeing P-8 vândute în Statele Unite şi Marea Britanie, în timp ce CF6, construit de GE, alimentează tancurile Boeing KC-767A vândute Italiei şi Japoniei.
Nu s-au raportat piese suspecte ale aeronavelor militare. Boeing şi Airbus nu au făcut niciun comentariu imediat.
Agenţia pentru Siguranţa Aviaţiei a Uniunii Europene, într-un document despre care Bloomberg a scris pentru prima dată, a declarat în august că examinează rapoarte despre piese cu documente suspectate ca fiind falsificate furnizate de AOG.
CAA din Marea Britanie a declarat în august că "investiga furnizarea unui număr mare de piese suspectate ca fiind neaprobate".
Comentarii
Adauga un comentariuAdauga comentariu