Ministerul Culturii girează ilegalitățile conducerii ICR care nu a avut documentația completă și nici avizele necesare modificării acestui tip de clădire istorică

Postat la: 05.09.2024 - 09:02

Sediul Institutului Cultural Român (ICR), monument istoric aflat într-o zonă protejată, a fost subiectul unor lucrări complexe, care i-au modificat structura și care necesitau o serie lungă de avize și de verificări de la autoritățile competente.

Conducerea ICR a găsit de cuviință să plătească sume importante de bani pentru schimbarea acoperișului (sute de metri pătrați de țiglă veche de un secol ) și să efectueze alte lucrări de substanță (înlocuire de faianță și pardoseli ș.a.) în imobilul în care funcționează, fără a respecta legea și fără niciun fel de aviz, doar în baza unui "Acord Scris", obținut, nu se știe cum, din partea Direcției pentru Cultură a Municipiului București (DCMB), din cadrul Ministerului Culturii. Astfel, DCMB, în frunte cu Directorul Executiv Dragoș Frăsineanu, a permis și a încurajat ilegalitățile comise de conducerea ICR, ascunzând documentația incompletă, înaintată de aceștia în vederea obținerii avizului de la Ministerul Culturii. Mai grav, DCMB nu a verificat niciodată lucrările efectuate la sediul ICR, deși aceste activități intră în atribuțiunile sale. Noi am descoperit că țigla înlăturată de pe acoperișul monumentului istoric din strada Aleea Alexandru nr. 38, era în stare bună, deci nu trebuia schimbată în integralitate. Țigla veche de un secol a fost recuperată și folosită de o angajată a ICR, la acoperișul proprietății sale.

De mai bine de un an, pe clădirea din strada Aleea Alexandru nr. 38, aflată într-o zonă de lux a capitalei, strălucește un acoperiș (sute de metri pătrați) nou-nouț din țiglă smălțuită, de culoare verde închis, mărginită de tablă zincată și jgheaburi lucitoare și zeci de opritoare de zăpadă. La interior s-au înlocuit faianța și pardoselile, nu se știe cu ce fel de materiale moderne. Din fotografiile pe care le avem la dispoziție se poate observa că pardoselile din lemn solid au fost înlocuite cu parchet laminat de duzină. Este evident că proprietarul imobilului a cheltuit o sumă impresionantă de bani. Am bănuit că, mai întâi, s-au obținut toate avizele necesare de la instituțiile statului, pentru a schimba țigla veche, învelitoarea și pentru a modifica structura de rezistență a unui monument istoric. Dar oare a obținut proprietarul toate avizele necesare ?

Aflăm de pe Internet că, la adresa susmenționată, funcționează de mai mulți ani sediul central al Institutului Cultural Român, iar clădirea modificată, clasificată monument istoric, a fost ridicată de afaceristul Malaxa, într-o zonă protejată. Surse din interior afirmă că lucrările complexe executate la clădirea în care funcționează sediul ICR, sunt ilegale. Imobilul este monument istoric, clasat, în lista LMI, la poziția 245, cod B II - m - B 17971, "casă din prima jumătate a secolului XX, ridicată în zona protejată 48 Parcela Filipescu". Aceleași surse afirmă că ICR nu ar fi înaintat documentația tehnică (proiectul tehnic pentru înlocuirea întregului acoperiș și a învelitorii), pentru că nu era completă. Ca urmare, conducerea instituției nu a obținut autorizația de construcție și nici avizul Ministerului Culturii - DCMB, pentru lucrările complexe efectuate.

Cine trebuia să verifice documentația și lucrările ?

Conducerea ICR, care a încercat să ascundă, în hârtii, adevăratele dimensiuni ale lucrării, nu a avut documentația completă și nici avizele necesare modificării acestui tip de clădire istorică. Totul s-ar fi realizat, pe genunchi, în graba mare, pentru a cheltui mulți bani pentru niște firme "cu dedicație". În răspunsul alambicat, pe care ICR ni l-a trimis, se spune că că au fost exceptați de la respectarea unor proceduri, obligatorii în astfel de cazuri, inclusiv de la avizarea lucrărilor de către Inspecctoratul de Stat în Construcții. Schimbarea structurii acoperișului clădirii din strada Aleea Alexandru nr. 38 s-a făcut ocolind prevederile legale, în baza unui simplu "Acord Scris", cu girul unor direcții de resort din Ministerul Culturii, Direcției Generale de Poliție Locală și Control a Municipiului București, care aveau datoria să verifice documentația înaintată de conducerea ICR și lucrările executate. Direcția pentru Cultură a Municipiului București (DCMB), care în conformitate cu Legea 422/ 2001 art. 26, alineatul 14, are obligația legală să verifice lucrările de la sediul ICR, nu a făcut decât să ajute la încălcarea legii. Lucrările de amploare (schimbarea întregului acoperiș și a învelitorii cu modificările de structură aferente) nu puteau fi executate cu un simplu "Acord Scris". Dar cine să verifice ? Un răspuns al aceleiași DCMB, sub semnătura Directorului Executiv Dragoș Frăsineanu, aruncă măgăreața în curtea poliției locale (Direcția de Poliție Locală și Control a Municipiului București) și a Inspectoratului de Stat în Construcții, aceștia fiind, în viziunea șefului DCMB, singurii care au atribuții de verificare și control în aceste situații.

Documentație secretizată

Practic, pentru lucrările de amploare executate la sediul ICR erau necesare întocmirea unei documentații tehnice, însoțită de un certificat de urbanism, analiză în cadrul comisiei zonale a monumentelor istorice, precum și avizul Direcției pentru cultură a municipiului București. Înlocuirea acoperișului de pe sediul ICR, în întregime, s-a făcut fără niciun document din cele menționate. Pentru a acoperi ilegalitățile, conducerea ICR a folosit Acordul Scris nr. 7/M/ 30.03.2021, eliberat de Direcția pentru Cultură București din cadrul Ministerului Culturii, ca răspuns la Notificarea prealabilă, înregistrată la DCMB nr. 352/29.01.2021. Am solicitat informații direcțiilor de resort din Ministerul Culturii, fără avizul cărora lucrările de la sediul ICR nu se puteau demara. Direcția pentru Cultură a municipiului București din cadrul Ministerului Culturii ne-a transmis că documentația înaintată de ICR pentru avizarea lucrărilor la clădirea la care facem referire mai sus a fost discutată în ședința CZMI din data de 24.03.2021și că nu este de nasul nostru. Am primit de la experții în domeniu lista cu documentele și procedurile ce trebuiau prezentate și respectate de conducerea ICR pentru a obține avizul Ministerului Culturii pentru lucrările executate la clădirea din strada Aleea Alexandru nr. 38 :

1. expertiză tehnică de un expert atestat de Ministerul Culturii din care reiese clar ce tip de intervenție , amploare intervenție și ce materiale trebuie înlocuite, pentru că nu mai pot fi recondiționate, reparate. În cazul unui acoperiș, al unui monument istoric, se va păstra culoarea inițială și, în măsura în care este posibil, același tip de material;

2. ⁠studiu istoric întocmit de un expert atestat de Ministerul Culturii;

3. ⁠certificat de urbanism emis de primăria de pe raza căreia se află imobilul monument istoric. Pe certificatul de urbanism, primăria specifică necesitatea obținerii unui aviz de specialitate și de la Ministerul Culturii / servicii deconcentrate ale acestuia. Alte avize necesare : ISU , Mediu, etc. ;

4. ⁠întocmirea proiectului tehnic de către un arhitect ( detaliat : materiale folosite, specificații tehnice , culoare, ș.a.m.d. ;

5. ⁠depunerea proiectului la Ministerul Culturii/ servicii deconcentrate ale acestuia ( în cazul nostrum este vorba despre Direcția pentru Cultură a Municipiului București;

6. Direcția pentru Cultură a Municipiului București analizează documentația în Comisia Zonală a Municipiului București;

7. ⁠în cazul în care se recomandă aviz favorabil, Direcția pentru Cultură a a Municipiului București îl emite. În cazul în care documentația nu primește aviz favorabil, beneficiarul lucrării va ține cont de recomandările comisiei și va modifica documentația în funcție de recomandările comisiei, apoi va redepune proiectul modificat pentru o ședință viitoare. Se reanalizează documentația și, în cazul în care se constată faptul că s-au respectat recomandările/ condițiile puse de comisie, se recomandă eliberarea unui aviz favorabil. Astfel, Direcția pentru Cultură a Municipiului București poate emite aviz favorabil. În cazuri speciale, Directorul executiv al DMBC poate să ceară comisiei reanalizarea documentației. Numai dacă are motive întemeiate să considere că analiza nu a fost făcută corect ;

8. ⁠după eliberarea avizului de către DCMB și după obținerea tuturor celorlalte avize specificate în certificatul de urbanism, beneficiarul depune documentația la primăria de care aparține ( nu înainte de a obține de la DCMB, dosarul cu specificația pe fiecare pagină a documentației analizate în cadrul comisiei și a direcției cu viza: "vizat spre neschimbare";

9. ⁠după depunerea documentelor, în integralitate, beneficiarului i se va emite autorizația de construcție;

10. ⁠după emiterea acesteia, beneficiarul poate demara efectiv lucrările;

11. ⁠autoritățile abilitate prin lege să verifice lucrările pe tot parcursul acestora sunt : Direcția pentru Cultură București, ISC și Poliția locală. În cazul în care aceste instituții constată că, pe parcursul lucrărilor se produc contravenții, sunt obligate să aplice amenzi sau avertismente. Dacă însă se constată că, pe parcursul lucrărilor sau după terminarea lucrărilor, nu s-au respectat pașii enumerați mai sus și/ sau constatat infracțiuni, aceste se vor comunica de îndată organelor de cercetare penală din cadrul poliției municipiului/ sectorului din care face parte imobilul, secția Investigații criminale, Departamentul patrimoniul cultural.

În cazul de față, nu s-a respectat absolut nimic din cele enumerate mai sus.

Jicman a semnat ca primarul sau ca președintele ?

Având în vedere că actualul președinte al ICR, Liviu Sebastian Jicman a activat, ani la rând, la Muzeul Cotroceni, la Institutul Cultural Român și în cadrul Ministerul Culturii (funcții în care a fost numit fără a avea studii de specialitate), ar fi trebuit să cunoască aceste proceduri și nu ar fi trebuit să demareze lucrările ilegale de schimbare a acoperișului și a învelitoarei instituției pe care o conduce. Bănuim că Jicman s-a folosit doar de acordul obținut de conducerea precedent a instituției, care solicita Ministerului Culturii, aprobare pentru reparații minore la sediul ICR. Unii spun că acesta este rezultatul politizării funcțiilor de înaltă demnitate publică. Numirea unor oameni fără viziune culturală, slugi politice care nu își înțeleg nici misiunea, nici menirea. Președintele ICR a fost "uns" politic și girat de o formațiune politică de la care așteptăm o reacție.

Până atunci vă prezentăm situația plăților către firma executantă Valcon Roofs S.R.L. (firma aparține afaceristului argeșean Virgil Baciu) pentru lucrările aprobate de Ministerul Culturii - DCMB și achitate de conducerea ICR (prețurile sunt în lei fără TVA) :

2022 - legal 1.450.830,89 lei

Ordonanțat 617.709,80 și 833.121,09 lei

2023 - cu contract 1.399.458,27 lei, cu act adițional 147.244,13 lei.

Ordonanțat 174.600,23 lei

Ord. 184062.36

Ord. 262708.14

Ord. 297332.33 lei

Contract 2023, suma de 1.399.458,27 lei

Finisaje interioare Corp C1 (zonele afectate de infiltrații) 184.062,36 lei

Învelitoare Corp C2 584.217,84 lei

Finisaje Corp C2 (pardoseli, zugrăveli, faianță, tâmplărie, fațade) 453073,45 lei

Parcare 178.104,62 lei

Suplimentare contract cu act adițional pentru învelitoare Corp C2 131.073,48 lei

Finisaje Corp C2 16.170,65 lei

Cireașa de pe tort sau de pe vilă

Noi am găsit și dovada că acoperișul vechi al clădirii ICR, cu mici excepții, era în stare foarte bună și că nu necesita schimbarea integrală. Am primit informații și fotografii cu țigla veche înlăturată de pe imobilul din Aleea Alexandru nr. 38. A fost recuperată din curtea sediului instituției de o angajată a ICR și refolosită la propria vilă din strada Intrarea Mieilor nr. 2-4, sector 2 București. Aferim! Surse din cadrul ICR spun că lucrările de amploare de la sediul instituției, executate fără documentația legală necesară, fără afișajul corespunzător la vedere, ar ascunde acte de corupție, conducerea ICR forțând cheltuirea unor sume importante în beneficiul unor firme agreate. Rămâne de văzut dacă anchetatorii se vor trezi în cele din urmă, vor investiga acest caz și vor lua măsurile legale.

Eduard Ovidiu Ohanesian

Comentarii

Adauga un comentariu

Adauga comentariu

Nume*

Comentariu