The Economist - Începe dezindustrializarea Uber Ales: "O avalanșă economică se rostogoleşte cu viteză spre Germania!"
Postat la: 19.09.2022 - 16:10
Într-o carte din 1945 intitulată „Germania este problema noastră", Henry Morgenthau, secretarul trezoreriei Americii, a prezentat o propunere de a dezlipi Germania postbelică de industria sa și de a o transforma într-o economie agricolă. Deși propunerea sa radicală a avut o oarecare influență asupra planurilor aliate de ocupare a Germaniei după înfrângerea lui Hitler, ea nu a fost niciodată pusă în aplicare, transmite The Economist într-o analiză.
Aproape 80 de ani mai târziu, Vladimir Putin ar putea realiza ceva din ceea ce avea în vedere Morgenthau, ai cărui părinți s-au născut ambii în Germania. Prin transformarea gazului natural într-o armă, pe care se bazează puternica bază industrială a Germaniei, președintele rus slăbește a patra economie din lume și al treilea exportator de mărfuri.
Nu ajută că, în același timp, cel mai mare partener comercial al Germaniei, China, care a cumpărat anul trecut 100 de miliarde de euro (101 de miliarde de dolari) de bunuri germane, inclusiv mașini, echipamente medicale și produse chimice, se află și ea în mijlocul unei încetiniri severe. Un model de afaceri național construit în parte pe energie ieftină dintr-o autocrație și cerere abundentă din partea unei alte autocrații se confruntă cu un test sever.
Consecințele ar putea fi îngrozitoare pentru Germania: blue chip-urile germane au suferit mai mult pe fondul turbulențelor pieței din acest an decât omologii din alte părți, scăzând cu 27% din ianuarie în termeni de dolari, aproape de două ori scăderea indicelui ftse 100 al Marii Britanii sau indicelui s&p 500 al Americii.
„Substanța industriei noastre este amenințată", a avertizat luna trecută Siegfried Russwurm, șeful Asociației industriei germane (BDI). Situația pare „toxică" pentru multe întreprinderi, a spus el. Și prin lanțurile de aprovizionare globalizate, otrava s-ar putea răspândi în restul lumii industrializate, care se bazează în mare măsură pe producătorii germani.
Cea mai mare problemă a industriei germane este creșterea costului energiei. Prețul energiei electrice pentru anul viitor a crescut deja de 15 ori, iar prețul gazului de zece ori, anunţă BDI. În iulie, industria a consumat cu 21% mai puțin gaz decât în aceeași lună a anului trecut. Acest lucru se datorează în parte pentru că firmele au folosit energia mai eficient. Dar scăderea s-a datorat în mare parte unei reduceri „dramatice" a producției, transmite asociaţia menţionată. Din iunie, Institutul Kiel pentru Economie Mondială, un think-tank, și-a revizuit în mod negativ prognoza de creștere a PIB-ului în 2022 cu 0,7 puncte procentuale, la 1,4%. Acum se așteaptă ca economia să se contracteze în 2023 și inflația să crească la 8,7%.
Companiile mai mici duc o luptă mai mare decât cele mai mari. Potrivit unui sondaj din iulie realizat de fti Andersch, o companie de consultanță, a 100 de „multinaționale de buzunar" de dimensiuni medii din Mittelstand, aproape un sfert dintre firmele cu mai puțin de 1.000 de angajați au anulat sau au refuzat comenzi sau intenționează să facă acest lucru, în comparație cu 11% dintre cei cu peste 1.000 de angajați.
Într-un domeniu cu peste 3.000 de sortimente de pâine, în jur de 10.000 de producători de alimente de bază se luptă ca niciodată în Germania de după război. Au nevoie de electricitate și gaz pentru a încălzi cuptoarele și pentru a pune în mişcare mașinile de frământat, chiar dacă se confruntă cu costurile mai mari ale făinii, untului și zahărului, precum și cu salariile mai mari pentru brutari. Un asistent de magazin de la lanțul de brutării Wiedemann, o companie veche de 127 de ani, din Berlin, a raportat că firma are un personal foarte restrâns și încearcă să economisească energie, de exemplu, menținând cuptoarele din magazine la rece și coacerea tuturor produselor se va face la sediu.
Un alt sondaj recent, realizat de BDI, la 600 de companii mijlocii, a constatat că aproape una din zece a întrerupt sau a redus producția din cauza costurilor ridicate ale intrărilor. Mai mult de nouă din zece au spus că ridicarea prețurilor la energie și la materiile prime reprezintă o provocare mare sau existențială. Unul din cinci se gândește să își transfere o parte sau întreaga producție în altă țară. Două cincimi au spus că investițiile în metode de producție mai ecologice vor trebui să aștepte.
Afacerile mai mari consumatoare de energie, cum ar fi produsele chimice sau oțelul, se confruntă cu o situație dificilă similară, exacerbată de nevoia de a concura cu rivalii din alte țări în care energia rămâne mai ieftină. BASF, un gigant al chimiei care folosește gazul natural atât pentru a genera energie, cât și ca materie primă industrială, a redus deja producția și ar putea fi nevoie să o reducă și mai mult. Thyssenkrupp, un mare producător de oțel, și-a pierdut jumătate din valoarea de piață din ianuarie.
Marile firme multinaționale au adesea fabrici în alte țări unde energia este mai ieftină. Dar mulți, inclusiv BASF, cu complexul său vast de mărimea unui oraș din Ludwigshafen, continuă totuși să producă mult în Germania. Chiar dacă costurile materiilor prime se moderează, așa cum au început la unii, iar guvernul vine în ajutor cu sprijin energetic, așa cum a promis, presiunile asupra costurilor nu vor dispărea. În special, companiile se pregătesc pentru o rundă brutală de negocieri salariale anuale cu puternicele sindicate din Germania. Cele dintre colosul IG Metall, cel mai mare sindicat din Germania, și angajatorii din industria auto gigantică sunt pe cale să înceapă. „IG Metall nu va accepta nimic sub o creștere de 8%", transmite Ferdinand Dudenhöffer de la Center Automotive Research.
Costurile mai mari devin din ce în ce mai greu de transferat către consumatori. Hakle, un producător de toalete, a depus insolvență după ce nu a putut transfera clienților creșterea uriașă a costurilor de producție. După câțiva ani olini, carnetele de comenzi ale producătorilor de mașini se subțiază pe măsură ce inflația face o gaură masivă în portofelele cumpărătorilor de mașini. Următorii doi sau trei ani vor fi foarte slabi, prezice Dudenhöffer. Companiile auto nu pot modifica cu ușurință procesele de producție. În schimb, vor reduce costurile reducând cheltuielile pentru administrație și cercetare și dezvoltare. Ca și în cazul ecologizării Mittelstand-ului, eforturile tardive ale industriei auto de a se reconfigura pentru o eră a mașinilor electrice sunt probabil să sufere un regres ca urmare. Unii vor reloca probabil producția în țări cu costuri mai mici.
Holger Schmieding, economistul șef al Berenberg, o bancă privată, prezice că, în condițiile în care prețurile energiei vor rămâne ridicate pentru o perioadă, 2-3% dintre companiile industriale ale Germaniei care utilizează procese consumatoare de energie se vor reloca în străinătate. O pondere mai mare a firmelor industriale își va reduce producția în această iarnă și cu siguranţă şi în următoarea. ArcelorMittal, un alt gigant din industria siderurgică, a anunțat că intenționează să închidă două fabrici din nordul Germaniei și să trimită angajații în concediu. Stickstoffwerke Piesteritz, cel mai mare producător german de amoniac și uree, două substanțe chimice importante, și-a închis fabricile de amoniac din Saxonia-Anhalt.
Într-o demonstrație a modului în care astfel de mișcări se răspândesc prin lanțurile de aprovizionare, acea oprire a declanșat o lipsă de AdBlue, un produs BASF care este esențial pentru curățarea motoarelor camioanelor diesel care ajută la conectarea Germaniei la piețele din străinătate. Stefan Kooths de la Institutul Kiel avertizează că „o avalanșă economică se rostogoleşte cu viteză spre Germania". În curând, reverberațiile vor fi resimțite de clienții globali ai companiilor germane.
Comentarii
Adauga un comentariuAdauga comentariu