Victor Gaetan: În conflictele din Europa de Est Vaticanul joacă un rol diplomatic vital!
Postat la: 28.01.2022 - 11:50
La treizeci de ani de la dramatica destrămare a Uniunii Sovietice, trepidațiile acelui cutremur socio-politic continuă să reverbereze pe teritoriul vast pe care îl acoperea cândva. O revoltă în Kazahstan la începutul acestei luni. Lupte politice în Belarus în jurul alegerilor sale prezidențiale din 2020. Conflictul în curs de desfășurare la granița ruso-ucraineană, tot mai amenințător pe zi ce trece.
Cum înțelege biserica aceste evenimente confuze? Ea se orientează în trei moduri instructive: ca actor local, ca mediator neutru și ca o credință care caută pacea. Papa Francisc - și învățătura catolică care se întinde până la Hristos - consideră că dialogul este cheia pentru rezolvarea neînțelegerilor, fie în cadrul familiilor, fie în pragul războiului.
Privind exemplele de acțiuni recente și în desfășurare ale bisericii în Asia Centrală și în Europa de Est oferă o perspectivă asupra misiunii unice a catolicilor de a sluji binele comun, nu doar pe cel al credincioșilor. De asemenea, ajută la explicarea motivelor pentru care Washingtonul și Roma au percepții divergente cu privire la ceea ce este greșit.
Catolicii trăiesc în fiecare dintre cele 15 foste republici sovietice, așa că biserica este în primul rând locală. Gigantul Kazahstan, la fel de mare ca Europa de Vest, se află într-un punct fierbinte între două puteri ambițioase, Rusia și China. Este un loc prosper, încărcat cu rezerve de petrol și gaze - și cu aproximativ 100.000 de catolici.
Kazahstanul s-a aflat brusc în centrul atenției la începutul lunii ianuarie, când revoltele, aparent din cauza prețului la gaze, s-au răspândit în întreaga țară. Președintele kazah a cerut Organizației Tratatului de Securitate Colectivă, o alianță militară regională condusă de Rusia, să reprime revolta. Cu internetul întrerupt și cu puțini jurnaliști independenți în țară, conflictul a rămas în mare parte un mister, chiar și după ce viața a revenit la normal.
Intră în scenă episcopul José Luís Mumbiela, președintele conferinței episcopale a țării, vorbind pe un webinar italian despre biserica din Kazahstan. Preot misionar de origine spaniolă care trăiește în Almaty din 1998, el a făcut o relatare a evenimentelor din ianuarie, inclusiv a eforturilor rău intenționate de a coopta nemulțumirile populare. Prelatul a văzut lunetiști poziționați strategic și "oameni pregătiți din punct de vedere militar pentru o acțiune majoră".
Episcopul Mumbiela a confirmat afirmația președintelui kazah că revoltele s-au transformat într-o tentativă de lovitură de stat. Este o relatare demnă de încredere, deoarece preotul este independent și este un cetățean local. El întruchipează regula Papei Benedict al XV-lea conform căreia liderii bisericii ar trebui să rămână "printre combatanți, în loc să se țină la distanță și să predice pacea și concordia de la distanță".
Patriarhul ortodox rus Kirill al Moscovei și Papa Francisc zâmbesc în timpul unei întâlniri pe Aeroportul Internațional Jose Marti din Havana, în această fotografie de arhivă din 12 februarie 2016. (Foto CNS/Paul Haring)
Să împărtășești o mărturie este un lucru, să devii un punct fierbinte într-o dramă națională este altceva. Pentru a păstra neutralitatea, biserica se străduiește să nu ia partea în competițiile politice sau militare.
Arhiepiscopul Tadeusz Kondrusiewicz din Minsk, Belarus, a fost asociat cu opoziția față de președintele Alexander Lukașenko, mai ales după ce prelatul a avertizat asupra unui potențial război civil în urma alegerilor prezidențiale din 2020, pe care Lukașenko le-a câștigat cu un procent dubios de 80%.
La scurt timp după aceea, autoritățile belaruse au blocat întoarcerea arhiepiscopului dintr-un pelerinaj în Polonia vecină; l-au ținut în afara țării timp de patru luni. Pe măsură ce criza din Belarus a căpătat o dimensiune religioasă, arhiepiscopul Paul Gallagher, ministrul de externe al Vaticanului, a călătorit la Minsk și a făcut naveta timp de patru zile între guvern și liderii catolici pentru a dezamorsa tensiunile.
Ca urmare, arhiepiscopului Kondrusiewicz i s-a permis în cele din urmă să se întoarcă acasă de Crăciun, iar Vaticanul i-a anunțat imediat demisia. De atunci, el a fost tăcut. "Neutralitatea Vaticanului este orientată spre încercarea de a aduce părțile împreună", nu de a le dezbina una împotriva celeilalte, a explicat părintele iezuit Drew Christiansen, un cercetător de la Georgetown.
Contextul pentru sacrificiul arhiepiscopului Kondrusiewicz a fost cultivarea de către Roma a unor relații pozitive cu Belarus, unde aproximativ 15% din populație este catolică. Cardinalul Pietro Parolin, secretarul de stat al Vaticanului, a vizitat-o în 2015, descriind-o ca fiind "o țară de ajutor, mai ales în contextul evenimentelor din Ucraina". La Minsk au avut loc în 2014 și 2015 negocieri între Franța, Germania, Rusia și Ucraina.
Sfântul Scaun crede în continuare că acordul Minsk II ar putea debloca pacea între Ucraina și Rusia - dacă elementele sale ar fi respectate și puse în aplicare de ambele părți. De exemplu, textul specifică faptul că regiunea Donbas din estul Ucrainei, unde continuă luptele sporadice, ar trebui să devină o regiune autonomă.
Însă guvernul ucrainean nu a luat nicio măsură în vederea descentralizării administrației locale. De fapt, cetățenii din Donbas, majoritatea bătrâni, sunt efectiv lipsiți de drepturi: Nu pot vota sau primi pensii; ei trăiesc, sărăciți, într-o zonă de război înghețată și apatridă. Aceștia sunt oamenii asupra cărora Francis vrea ca oficialii bisericii din Ucraina să se concentreze.
Ca și cei doi predecesori ai săi, Papa Francisc și echipa sa diplomatică au acordat prioritate legăturilor mai strânse cu Biserica Ortodoxă Rusă, ca parte a unui angajament ecumenic care decurge din Conciliul Vatican II.
La întâlnirea lor din 2015, președintele rus Vladimir Putin l-a asigurat pe Papa Francisc că va încuraja o mai mare colaborare între cele două culte. Opt luni mai târziu, în 2016, Papa Francisc și Patriarhul ortodox rus Kirill al Moscovei s-au aflat față în față într-o sală de așteptare de pe un aeroport din Havana - prima întâlnire de acest fel dintre liderii acestor două tradiții religioase, cele mai mari două biserici creștine din lume.
Obiectivele pragmatice s-au aflat în centrul acestui eveniment, inclusiv necesitatea ca catolicii și ortodocșii să se unească pentru a salva creștinismul în Orientul Mijlociu și intenția lor de a riposta împotriva materialismului secular din Occident - ambele evocate într-un acord comun. De asemenea, a fost menționată "ostilitatea din Ucraina", fără a se atribui vina. Papa Francisc descrisese deja conflictul ucrainean ca fiind o "violență fratricidă", mai degrabă decât o invazie rusă.
De la acea întâlnire, prietenia dintre Papa Francisc și Patriarhul Kirill a crescut. Acum, se poartă discuții pentru o altă întâlnire în 2022, care este cu siguranță legată de convingerea papei că liderii religioși pot contribui la modelarea calculelor morale ale liderilor seculari.
Pacea este o aspirație pe care Patriarhul Kirill o împărtășește cu papa, un obiectiv pentru care ar trebui să lupte împreună. În timpul slujbei de Crăciun, pe 7 ianuarie în calendarul rusesc, patriarhul i-a mulțumit papei Francisc pentru mesajul fratern și a adăugat: "Sperăm că aceste relații se vor traduce în multe și felurite acțiuni comune, inclusiv cele care vizează realizarea păcii acolo unde nu există pace astăzi", potrivit agenției ruse de știri Tass.
Dar statele naționale, în opinia Papei Francisc, sunt conduse de interese, fie ele militare, economice sau de mândrie națională. Papa nu este mai suspicios față de imperialismul rusesc decât față de ceea ce el consideră a fi imperialismul american - atât Moscova, cât și Washingtonul sunt la fel de interesate și capabile să fie distructive.
Fără a numi niciuna dintre țări într-un discurs adresat diplomaților la 10 ianuarie, a părut că Papa Francisc avea în vedere atât Rusia, cât și Statele Unite atunci când a deplâns "războaiele prin procură" alimentate de "abundența de arme" și de "lipsa de scrupule a celor care fac toate eforturile pentru a le furniza", exacerbând astfel conflictul. La 21 ianuarie, ambasada SUA la Kiev a anunțat pe Twitter 200.000 de kilograme de "ajutor letal" pentru luptătorii ucraineni.
Roma joacă un rol diplomatic cu vedere aeriană: Sfântul Scaun vede adesea prin ochii mai multor părți aflate în conflict și are empatie pentru aceste perspective diverse.
De exemplu, la 23 ianuarie, Papa Francisc a cerut o zi de rugăciune pentru pace în Ucraina și a avertizat că un posibil conflict ruso-ucrainean ar putea "da o nouă lovitură păcii în Ucraina și ar putea pune sub semnul întrebării securitatea continentului european, cu repercusiuni și mai ample".
"Cei care își urmăresc propriile obiective în detrimentul celorlalți își disprețuiesc vocația de ființe umane, pentru că toți am fost creați frați și surori", a spus el.
Părintele paulist Ronald Roberson, director asociat al Secretariatului pentru afaceri ecumenice și interreligioase al episcopilor din SUA, explică: "Când lucram la Sfântul Scaun, la Consiliul pentru unitatea creștinilor, primeam rapoarte de la diferite nunțiaturi (ambasade) și erau informații extrem de detaliate din perspectiva nu doar a nunțiului (ambasadorului) însuși, ci și a diferitelor părți aflate într-o situație conflictuală."
Capacitatea Romei de a aprecia diverse perspective este adevărată în Ucraina. Comentariile găsite în mass-media mainstream se concentrează pe faptul că Rusia a masat aproximativ 100.000 de soldați la granița ucraineană, fără a explora rădăcinile acestui conflict, în special acordurile dintre SUA și Uniunea Sovietică privind NATO.
"Rusia este extrem de sensibilă în ceea ce privește activitatea militară străină adiacentă granițelor sale, așa cum ar fi orice altă țară și cum a fost întotdeauna Statele Unite. Aceasta a semnalat în repetate rânduri că nu se va opri de la nimic pentru a împiedica aderarea Ucrainei la NATO", explică fostul ambasador Jack Matlock, care a condus Ambasada SUA în timpul destrămării Uniunii Sovietice.
"Gorbaciov a fost asigurat în 1990 că alianța (NATO) nu se va extinde", a declarat Matlock pentru CNS într-un interviu telefonic. Sfântul Scaun este foarte conștient de această sensibilitate rusă, precum și de convingerea rușilor că revoluția ucraineană din 2014 a fost o lovitură de stat împotriva unui președinte ales simpatizant al Rusiei.
Fostul profesor de la Georgetown, Anatol Lieven, membru senior al Quincy Institute for Responsible Statecraft, se alătură lui Matlock și reamintește că, de când a fost propusă Doctrina Monroe în 1823, SUA a respins orice putere străină care se afirma în apropierea granițelor americane. În mod similar, agitația Rusiei cu privire la prezența NATO în Ucraina, chiar la granița sa, este previzibilă.
Într-un interviu recent la radio, Lieven remarcă faptul că o mare parte din postura actuală a SUA față de Rusia este bizară, deoarece este puțin probabil ca SUA să intervină efectiv în Ucraina și nici măcar nu este în interesul SUA să facă acest lucru.
El propune o soluție folosită în Austria în 1955, când SUA și Rusia și-au retras ambele trupele, asigurând independența și neutralitatea țării. În cele din urmă, "Austria a dezvoltat o democrație de piață liberă de succes". Vaticanul, pe de altă parte, va propune rareori o soluție specifică la o dilemă internațională.
Sfântul Scaun crede într-un proces: "dialogul. Nu conflictul va rezolva această problemă, ci dialogul trebuie să o facă", rezumă Stephen Colecchi, fost director al biroului pentru Justiție și Pace Internațională din cadrul Conferinței Episcopilor Catolici din SUA.
După cum a spus Papa Francisc, în ciuda "zgomotului asurzitor al războiului", soluțiile la îndemână sunt "dialogul și fraternitatea, două puncte focale esențiale în eforturile noastre de a depăși criza momentului prezent".
Militari belaruși participă la o ceremonie în Almaty, Kazahstan, 13 ianuarie 2022, care marchează începutul retragerii trupelor de menținere a păcii ale Organizației Tratatului de Securitate Colectivă. Președintele kazah Kassym-Jomart Tokayev convocase trupele la 2 ianuarie pentru a ajuta la reprimarea revoltelor pe care le-a catalogat drept lovitură de stat. (Foto CNS/Pavel Mikheyev, Reuters)
Victor Gaetan, care scrie ocazional pentru Catholic News Service, este autorul cărții "Diplomații lui Dumnezeu: Papa Francisc, diplomația Vaticanului și Armaghedonul Americii".
Comentarii
Adauga un comentariuAdauga comentariu