Romoșan: Falsurile lui Adrian Năstase și decriptarea unei mari imposturi

Postat la: 27.01.2024 - 10:05

Adrian Năstase s-a supărat. Își retrage falsurile de la Muzeul Național de Artă al României (MNAR). În semn de protest. Un protest curajos și original.

De fapt a dat-o în bară. Nu a reușit să-și certifice falsurile penibile cu ajutorul marelui muzeu din buricul Bucureștilor. Care a devenit galeria de artă privată a altui impostor, Călin Stegerean, directorul cel mai incompetent, cel mai nepotrivit, al prestigiosului muzeu din ultimii 75 de ani. E oricum de necrezut că un asemenea ipochimen se află la un al doilea mandat în fruntea MNAR.

În afara celor două falsuri deja foarte bine cunoscute de toți cei care se interesează de pictură, de Victor Brauner, marele suprarealist, de expoziții, ieri, joi, mi-a fost confirmat de experții în drept încă unul. Experții în drept sunt doar doi. Samy Kinge și Mihaela Petrov. Samy Kinge lucrează de o viață pe subiectul Victor Brauner și a terminat Catalogul Raisonné al artistului, pe care îl deține digital. Doamna Mihaela Petrov are o bibliografie impresionantă despre opera artistului avangardist de origine română, azi ajuns la deplină glorie mondială. Ultima lucrare în trei volume, în limba română, aproape 1000 de pagini, cu sute de imagini este bazată pe lucrarea de doctorat susținută la București cu Cristian Robert Velescu, profesor universitar.

Dar să revenim la al treilea fals oferit generos de Adrian Năstase expoziției Victor Brauner de la MNAR, expoziție „curatoriată" de Călin Stegerean, director, curator și expert (fără patalama).

Acest fals e o copie penibilă după o lucrare care a trecut într-o licitație la Artcurial, Paris, 2002 și pe care Mihaela Petrov o reproduce (originalul, nu falsul din colecția Adrian Năstase) la pagina 270 din „Victor Brauner, vizionar al timpurilor moderne". Originalul se intitulează „Dimineața" și e un ulei din 1962. Falsul din colecția Adrian Năstase, al treilea cu probe, e o guașă stângage, penibilă.

În franceză avem zicerea „Jamais deux sans trois" (Niciodată două fără a treia). Adrian Năstase a ținut să confirme simpatica vorbă de spirit franțuzească.

Toate certificatele și confirmările prezentate cu emfază de Adrian Năstase în legătură cu „capodoperele" Victor Brauner deținute de el și de familia sa nu fac nici o ceapă degerată.

Numele citate cu toată aroganța nu sunt în chestie, lucru pe care gonflatul director al MNAR, Călin Stegerean, ar fi trebuit să-l știe. Dar nu îl știe. Pentru că a produs și el un comunicat ridicol, difuzat generos.

La fel cum nu știe că o expoziție a unui artist cu mare acoperire internațională, cu prețuri enorme pe piața de artă nu se poate face fără consultanță (plătită!), în scris, a celor recunoscuți în domeniu. Ca un exemplu, tablourile lui Victor Brauner nu se pot vinde în marile case de licitații, Sotheby's sau Christie's de exemplu, fără o confirmare a autenticității care vine de la un expert atitrat, Samy Kinge în speță. Lucru valabil și pentru Artmark la București. Dar s-au întâlnit tusea cu junghiul. Călin Stegerean a crezut că are de-a face cu un fost prim ministru iar Adrian Năstase a crezut că are de-a face cu directorul MNAR. Dar cum amândoi sunt sau au fost impostori, catastrofa e gata.

Actualul ministru al Culturii, Raluca Turcan, nu înțelege că directorul MNAR, Călin Stegerean, o trage și pe domnia sa la o demisie de onoare. Probabil își supraestimează, tot impostor, importanța și puterea. Puterea care ar veni de la doamna Carmen Iohannis. Cu cât Călin Stegerean rămâne mai multă vreme la direcția MNAR cu atât Raluca Turcan (și doamna Iohannis) împreună cu PNL se arată a fi protectorii unui impostor agavat.

Oricum, odată întoarse acasă falsurile Brauner nu vor mai fi decât bucuria solitară a fostului prim ministru Adrian Năstase. Nu vor mai interesa pe nimeni.

Ziariștii de investigații, câți or mai fi, dacă or mai fi, ar face bine să investigheze uluitoarea ascensiune a lui Călin Stegerean începând cu cariera cu cântec și țipuituri de la Muzeul de Artă din Cluj-Napoca. Cu cele două comisii cerute de Ministerul Culturii care l-au invalidat la MNAR. Cu procesul câștigat în condiții cel puțin neclare pentru că instanța s-a pronunțat în legătură cu competențele manageriale ale lui Stegerean, ceea ce nu intra în competențele instanței. Și nu în ultimul rând în legătură cu însușirea proiectului expoziției Brauner depus la Muzeul Național, cu probe, de adevăratul om competent, doamna Mihaela Petrov!

Petru Romoșan

Comentarii

Adauga un comentariu

Adauga comentariu

Nume*

Comentariu