Berliner Zeitung, despre alegerile anulate din România: în capitalele vestice, s-au tras clopotele de alarmă

Postat la: 29.12.2024 - 09:57

Multă lume din România îi vede la Kremlin pe autorii victoriei lui Călin Georgescu. Dar dacă totul a fost o intrigă a principalului partid de guvernământ din România pentru a împărți tabăra de dreapta?

A arăta cu degetul în direcția Kremlinului a devenit deja un ritual, când videoclipurile nedorite devin virale, iar acestea se răspândesc neîngrădit. Sunt considerate întâmplări incorecte politic, mai ales când sunt aleși oamenii nepotriviți. Așa este și în România.

În primul tur al alegerilor prezidențiale din 24 noiembrie, șeful guvernului, Marcel Ciolacu, a ieșit înfrânt. Cu 22,9 %, necunoscutul, naționalistul și non-partizanul de dreapta, Călin Georgescu (62 de ani), a ajuns în frunte, urmat de un reprezentant al Partidului Reformist liberal-conservator. Social-democratul Ciolacu, care este susținut de Bruxelles, nu a putut juca finala prezidențială.

Călin Georgescu a fost susținut de peste o sută de influenceri de pe TikTok. Aceștia i-au promovat mesajele. Se spune că ar fi strâns 2,4 milioane de accesări.

Acum, vă puteți întreba în ce măsură o campanie pe TikTok (gândiți-vă la profilul specific al mediului online pentru adolescenți) poate fi o cauză sau un factor decisiv în România celor aproximativ 18 milioane de alegători? Prezența la vot a fost de 52 la sută.

În capitalele vestice, s-au tras clopotele de alarmă. România, care se învecinează cu fosta Uniune Sovietică, este un „stat de primă linie", iar Georgescu este considerat de către politicienii români un „apropiat al Rusiei". În plus, cea mai mare bază militară NATO din toată Europa se va construi în apropierea orașului-port românesc Constanța. Sunt multe în joc.

La câteva zile după primul tur al alegerilor, Curtea Constituțională a României a dispus renumărarea voturilor. Rezultatul nu a arătat nicio abatere. Cu două zile înainte de scrutinul din 8 decembrie, instanța a declarat primul tur nul. Alegerile prezidențiale au fost amânate pe termen nelimitat.

S-a spus că serviciile secrete ale țării au prezentat Curții Constituționale dovezi ale ingerinței Rusiei în procesul electoral, în special pe TikTok, ca motiv de acuzare. Consiliul Suprem de Apărare al Țării a constatat, de asemenea, „un interes tot mai mare" din partea Rusiei pentru influențarea opiniei publice din România. Site-ul român de investigații Snoop.ro citează un document desecretizat de Consiliul de Apărare, care recunoaște că, în campania lui Georgescu, s-ar fi folosit aceleași haștaguri ale campaniei rusești "frate pentru frate" din Ucraina, cu puțin timp înainte de invazia de la începutul lui 2022.

Nici Bruxelles-ul nu a rămas inactiv. În decembrie, Comisia Europeană a cerut companiei care administrează Tiktok să stocheze pe termen lung date în legătură cu „riscurile sistemice reale sau previzibile (...) pentru procesele electorale și discursul societății civile din UE". Comisia a adăugat, ca scuză explicită, că măsura nu se referă la procesul electoral românesc - care este „o chestiune care privește autoritățile române și în cele din urmă poporului român".

Cu puțin timp înainte de Crăciun, doi jurnaliștii de la Snoop.ro au descoperit, citând surse fiscale, că partidul de guvernământ PNL (Partidul Naţional Liberal) a folosit fonduri publice cu care este finanţat partidul „pentru a promova un alt candidat".

Campania a fost realizată de agenția Kensington Communications din București, care se recomandă cu experiență în consultanță politică, încă din 2008.

Cazul arată în mod clar cum funcționează managementul campaniilor electorale în secolul XXI. Clientul era partidul de guvernare. Prin intermediul agenției de comunicare Kensington, a fost angajată o platformă profesională, în care influencerii își oferă serviciile - aceștia având prestigiu în anumite grupuri țintă. În acest caz, s-a folosit platforma care operează la nivel internațional FameUp, care, conform autopromovării, este „platforma all-in-one pentru marketing de micro-influenceri".

Kensington constată „cu uimire că informațiile pe care le-a oferit în mod transparent și prompt, cu privire la campaniile de conștientizare desfășurate pentru PNL, au fost interpretate greșit". Toate informările oferite FameUp au fost destinate „campaniei de combatere a extremismului și de promovare a valorilor euro-atlantice".

Este interesant că hashtag-ul #echilibrusisinceritate, sugerat de Kensington Communications, a fost schimbat de influenceri. Agenția susține că hashtag-urile au fost schimbate pe platforma FameUp "fără acordul său". Formularul pe care l-a creat a suferit și „unele modificări" care nu ar fi venit de la agenție. Conducerea Kensington face speculații despre cum campania sa ar fi fost „clonată" sau „deturnată" în favoarea unui candidat sau al altuia.

Echipa din jurul lui Călin Georgescu, ales pe 24 noiembrie, se simte furată, la fel ca Opoziția care critică UE. Liderul partidului național de dreapta Alianța pentru Uniunea Românilor (AUR), George Simion, vorbește despre o „adevărată lovitură de stat". „În documentele serviciilor de informații," a declarat Simion pentru Berliner Zeitung, „nu am găsit nici o singură dovadă, nici un singur argument, care să susțină afirmațiile cu privire la implicarea unui „actor străin".

Simion a ajuns pe locul patru, în primul tur, cu 13,86 % din voturi. Interesant este că nu consideră campania PNL drept sprijin pentru câștigătorul alegerilor Georgescu. „Strategii" liberalilor au încercat să-mi întindă mie o capcană, în care au căzut ei înșiși."

Comentarii

Adauga un comentariu

Adauga comentariu

Nume*

Comentariu