Reglementări draconice: Guvernul adoptă măsuri speciale pentru candidați de tip Călin Georgescu

Postat la: 14.01.2025 - 19:50

Guvernul pregătește adoptarea OUG pentru organizarea alegerilor prezidențiale din anul 2025, care vor avea loc pe 4 și 18 mai. În draftul de OUG sunt prevăzute măsuri speciale pentru a nu se mai repeta o situație precum cea a lui Călin Georgescu, cel care a raportat zero cheltuieli, dar în schimb a făcut campanie masiv pe TikTok. Candidații vor fi obligați să raporteze orice cheltuială, iar rețelele de socializare sau cei de la TikTok riscă amenzi uriașe, dacă nu vor ține cont de reglementările campaniei electorale din România.
Măsuri împotriva campaniei mascate din mediul online
(3) În sensul prezentei ordonanțe de urgență, la alegerile pentru Președintele României din anul 2025, este considerat material publicitar politic orice material scris, online, audio sau video, utilizat în campania electorală care îndeamnă alegătorii în mod direct sau indirect să aleagă sau să nu aleagă, să voteze sau să nu voteze pentru un candidat independent sau pentru un candidat al unui partid politic clar identificat.

(4) Încălcarea dispoziţiilor alin. (2) constituie contravenţie, dacă fapta nu a fost săvârşită în astfel de condiţii încât să fie considerată, potrivit legii penale, infracţiune, şi se sancţionează cu amendă de la 15.000 lei la 50.000 lei.

Candidații obligați să raporteze orice cheltuială din mediul online
(2) Pe durata campaniei electorale a alegerilor pentru Președintele României din anul 2025, actorii politici, în sensul art. 3 pct. 4 din Regulamentul (UE) 2024/900 asigură publicarea, împreună cu fiecare material publicitar politic, a următoarelor informații:

a) o indicație că este vorba de un material publicitar politic;

b) identitatea sponsorului materialului publicitar politic, respectiv numele, adresa de e-mail și, dacă este publică, adresa poștală, iar în cazul în care sponsorul nu este o persoană fizică, adresa la care acesta își are sediul;

c) după caz, o mențiune că materialul publicitar politic a făcut obiectul unor tehnici de vizare a unui public-țintă sau de distribuire a materialelor publicitare;

d) o mențiune că sumele cheltuite pentru pregătirea, plasarea, promovarea, publicarea, distribuirea sau difuzarea materialului publicitar politic provin exclusiv din sursele permise de Legea nr. 334/2006 privind finanţarea activităţii partidelor politice şi a campaniilor electorale, republicată, cu modificările și completările ulterioare.

Amenzi uriașe pentru rețelele de socializare sau TikTok
(7) Deciziile Biroului Electoral Central prevăzute la alin. (5) se comunică de îndată Autorității Electorale Permanente, în vederea transmiterii către platformele online foarte mari în sensul prevăzut de art. 3 pct. 8 din Regulamentul (UE) 2024/900, sub sancțiunea plății unei amenzi cuprinse între 1% și 5% din cifra de afaceri a platformei online, dacă în termen de 5 ore de la notificarea Autorității Electorale Permanente, platforma online nu elimină materialul publicitar în cauză.

(8) Deciziile Biroului Electoral Central prevăzute la alin. (5) pot fi contestate la Curtea de Apel Bucureşti, în termen de 48 de ore de la afișarea acestora pe pagina de internet a Biroului Electoral Central.

AEP va organiza Biroul Electoral Central
"Art. 1. - La alegerile pentru Preşedintele României din anul 2025, Autoritatea Electorală Permanentă desemnează, pe lângă operatorii de calculator repartizaţi pe secţii de votare, un număr de operatori de calculator egal cu 25% din numărul secţiilor de votare din comuna, oraşul, municipiul sau sectorul municipiului Bucureşti, dar nu mai puţin de un operator pentru fiecare unitate administrativ-teritorială.

Art. 2. - (1) La alegerile pentru Preşedintele României din anul 2025, sediul Biroului Electoral Central se asigură de Autoritatea Electorală Permanentă, al biroului electoral pentru secţiile de votare din străinătate de Ministerul Afacerilor Externe, sediile birourilor electorale judeţene de prefecţi şi de preşedinţii consiliilor judeţene, sediile birourilor electorale ale sectoarelor municipiului Bucureşti, precum şi ale birourilor electorale ale secţiilor de votare de primari, iar sediile birourilor electorale ale secţiilor de votare din străinătate de către Ministerul Afacerilor Externe.".

Reprezentanții partidelor parlamentare vor fi în secțiile de votare
"(4) La alegerile pentru Preşedintele României din anul 2025, la procedurile de completarea birourilor electorale cu reprezentanții partidelor politice se aplică procedura prevăzută la art. 16 alin. (4) din Legea nr. 370/2004, republicată, cu modificările şi completările ulterioare. În cazul în care rămân locuri libere se aplică de către președintele biroului electoral competent procedura prevăzută de art. 16 alin. (6) din Legea nr. 370/2004, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.".

Sumele pe care le vor primi oamenii din secțiile de votare
Art. 7. - (1) La alegerile pentru Preşedintele României din anul 2025, pentru activitatea desfăşurată în cadrul birourilor electorale, precum şi pentru suportul tehnic al acestora se acordă următoarele indemnizaţii:

a) 330 de lei pe zi de activitate pentru preşedinţii birourilor electorale ale secţiilor de votare din ţară, locţiitorii acestora şi operatorii de calculator;

b) 240 de lei pe zi de activitate pentru membrii birourilor electorale ale secţiilor de votare din ţară, alţii decât cei prevăzuţi la lit. a);

c) 300 de lei pe zi de activitate pentru preşedinţii birourilor electorale judeţene, ai birourilor electorale ale sectoarelor municipiului Bucureşti, pentru locţiitorii acestora, precum şi pentru ceilalţi membri ai acestor birouri electorale;

d) 170 de lei pe zi de activitate pentru informaticieni;

e) 200 de lei pe zi de activitate pentru personalul tehnic auxiliar al birourilor electorale judeţene, al birourilor electorale ale sectoarelor municipiului Bucureşti, precum şi pentru statisticienii acestora;

f) 350 de lei pe zi de activitate pentru preşedintele Biroului Electoral Central, locţiitorul acestuia, precum şi pentru ceilalţi membri ai Biroului Electoral Central;

g) 300 de lei pe zi de activitate pentru personalul tehnic auxiliar al Biroului Electoral Central, precum şi pentru statisticienii acestuia;

h) 330 de lei pe zi de activitate pentru preşedintele biroului electoral pentru secţiile de votare din străinătate, pentru locţiitorul acestuia, precum şi pentru ceilalţi membri ai acestui birou electoral;

i) 250 de lei pe zi de activitate pentru personalul tehnic auxiliar al biroului electoral pentru secţiile de votare din străinătate, precum şi pentru statisticienii acestuia;

j) 730 de lei pe zi de activitate pentru preşedinţii şi locţiitorii birourilor electorale ale secţiilor de votare din străinătate;

k) 660 de lei pe zi de activitate pentru membrii birourilor electorale ale secţiilor de votare din străinătate care îndeplinesc şi atribuţiile operatorilor de calculator;

l) 600 de lei pe zi de activitate pentru membrii birourilor electorale ale secţiilor de votare din străinătate, alţii decât cei prevăzuţi la lit. j) şi k);

m) 350 de lei pe zi de activitate pentru preşedinţii birourilor electorale pentru votul prin corespondenţă şi pentru locţiitorii acestora;

n) 240 de lei pe zi de activitate pentru membrii birourilor electorale pentru votul prin corespondenţă;

o) 330 de lei pe zi de activitate pentru operatorii de calculator ai birourilor electorale pentru votul prin corespondenţă;

p) preşedinţii birourilor electorale ale secţiilor de votare din străinătate, care îndeplinesc şi atribuţiile birourilor electorale pentru votul prin corespondenţă, locţiitorii acestora şi membrii birourilor electorale ale secţiilor de votare din străinătate primesc în plus o indemnizaţie fixă de 350 de lei, sub condiţia recepţionării de plicuri privind exercitarea votului prin corespondenţă.

Comentarii

Adauga un comentariu

Adauga comentariu

Nume*

Comentariu