Ce se ascunde în spatele afișelor cu "icoane cu medici" apărute prin orașe
Postat la: 29.04.2020 - 14:51
Postere uriașe, teribiliste, care combină semne sacre din religiile lumii cu caricaturi obținute din combinația aiuristică „zei-medici” bulversează de câteva zile spațiile virtuale.
„Vă amintiți când vă spuneam că suntem martorii nașterii unei noi «religii» închinătoare la o nesfântă treime: Statul, Știința (Medicina) și «sfântul» Covid? Aveți dovada că nu m-am înșelat!" - este unul dintre mesajele care-ți provoacă fiori pe șira spinării. "Priviți aici! - sună altul. Campania outdoor care rulează acum în București și Iași. Imagini care îmbină semne sacre și hibrizi zei-medic, cu aureolă. Fără vreun slogan. Pur și simplu, doar imagini".
Privite atent, aceste figuri coborâte din panteonurile tuturor popoarelor atrag atenția prin două trăsături comune: toate, dar absolut toate, sunt dotate cu măști de protecție și/sau obiecte de uz medical (stetoscop, ochelari, halat etc.). Așadar, sunt ancorate în realitatea imediată, invadată și problematizată de Covid-19. Deși oamenii menționează în mediile online că astfel de holograme au fost sesizate în București - zona Delfinului și Kogălniceanu - și Iași, verificările sumare, întreprinse în aceste condiții vitrege de pandemie, nu confirmă informațiile din spațiul virtual.
Înainte de a merge mai departe, să încercăm să răspundem la câteva nedumeriri: Cine, cum și de ce a pus pe picioare această campanie, fie ea și online? Cu ce bani și în ce scop? Utilizatorii rețelelor Facebook și WhatsApp au și alte nedumeriri, toate legate de ambiguitatea imaginilor colportate cu rapiditate în online: „E o campanie demarată de municipalități? E o campanie de «conștientizare», dar ce să conștientizăm? E o campanie de modelare? E un ritual?"
Avalanșa aceasta de întrebări îndreptățite ne-a și determinat să le consemnăm. Lumea trebuie să primească și un răspuns, nu? Reacțiile inițiale, de stupoare, sunt acoperite tot mai mult de unele de indignare: „În plină pandemie, ce minți pot aproba așa ceva? Cineva a dat un brief către o agenție. Au fost designeri care a făcut execuția. S-au achiziționat spații de expunere pentru o perioadă de timp. S-au dat bani. Dar, înainte de toate, s-a conceput mesajul".
Indignarea capătă ușor-ușor, în mențiunile internauților, accente revoltător-comice: „Primele două poze sunt din București, pare-se că din zonele Delfinului și Cișmigiu. Făptura hibrid, zeu-medic, binecuvântează cu mâna dreaptă asemenea lui Hristos Pantokrator, mesaj care nu poate să treacă decât ca blasfemiator pentru practicanții ortodocși și ca bizar/straniu pentru oamenii raționali, mai mult sau mai puțin sensibili față de iconografia sacră. Imagine expusă public în timpul sau imediat după încheierea Săptămânii Luminate".
Pe pagina ei de Facebook scrie clar că lucrează pentru firma al cărei nume l-am prescurtat, iar profilul persoanei pare a fi unul desprins din lumea Artei. Wanda a distribuit, în data de 14 aprilie, mesajul prezentat mai sus, primind chiar felicitrări de la prietenii virtuali. Să fie Wanda creatoarea acestei campanii controversate?
"Cred că este vorba despre o ridicolă campanie de promovare a unei viziuni distopice asupra situației provocate de pandemie. O încercare penibilă situată sub semnul gros al prostului gust hrănit bulimic de incultură și de o ideologie hidoasă care nu știe decât să caricaturizeze creștinismul. Cum altfel să explici deificarea iconică a unor personaje care trimit la imaginea medicului sublimat grotesc într-un „sfânt" cu aer hristic? Nu este vorba, deci, doar despre un demers blasfemiator (care ar trebui în mod deschis asumat și revendicat, inclusiv în registrul finanțării și aprobării), ci și de o ofensă adusă categoriei profesionale atât de onorabile a medicilor, care, ca noi toți, nu se cred cu certitudine sfinți sau mântuitori improvizați și nu pretind un obscen cult public.", a declarat Vasile Bănescu, purtătorul de cuvânt al Patriarhiei.
Comentarii
Adauga un comentariuAdauga comentariu