De ce dispar gustul și mirosul la unele persoane infectate cu SARS-CoV-2

Postat la: 16.01.2021 - 11:23

Revista Nature publică o serie de rapoarte de cercetare legate de pierderea gustului și a mirosului la persoanele infectate cu SARS-CoV-2. Cercetătorii studiază impactul senzorial al coronavirusului, cât durează și ce se poate face pentru a-l trata.

41% dintre bolnavii studiați și-au pierdut mirosul, conform unui studiu realizat în iunie 2020 pe un eșantion de 8.438 de persoane cu COVID-19. Într-un alt studiu, publicat în august, o echipă condusă de cercetătorul Shima T. Moein de la Institutul de Cercetări ale Științelor Fundamentale din Teheran, Iran, nouăzeci și șase la sută dintre participanți la cohortă au avut o anumită disfuncție olfactivă, iar 18% au reclamat pierderi totale ale mirosului (stare cunoscută sub numele de anosmie).

La începutul declanșării pandemiei, cercetătorii erau îngrijorați că noul virus apărut să nu atace neuronii cu rol olfactiv. Rapoartele medicale ale legiștilor au arătat că virusul ajunge rar la creier, mai spun specialiștii consultați de revista Nature. O echipă condusă de Sandeep Robert Datta, neurobiolog de la Facultatea de Medicină Harvard din Boston, Massachusetts, a descoperit, în schimb, că celulele care susțin neuronii olfactivi - cunoscute sub numele de celule sustentaculare - sunt probabil cele afectate de infecția cu virusul. Atașarea SARS-CoV-2 de ele ar putea explica, astfel, dispariția mirosului.

Pe de altă parte, enzima ACE 2 de pe suprafețele celulelor, ar transporta virusul. Coronavirusul infectează celulele de suport, lăsând neuronii vulnerabili și lipsiți de nutrienți. Un alt studiu efectuat de medicii italieni arată o creștere a nivelului sanguin al celulelor interleukina-6, o proteină a sistemului imunitar. Dacă în cazul afectării mirosului, cercetătorii au identificat motivele, nu prea se poate spune același lucru despre gust.

Specialiștii au descoperit, de asemenea, că persoanele infectate își pot pierde gustul și capacitatea de a detecta senzații declanșate chimic, cum ar fi picantul, iutele, prin chimiosteză, adică acel proces de sensibilizare a organelor și anumitor mucoase.

Gustul este un simț diferit de miros, chiar dacă toate cele trei se combină pentru a da omului „aroma" unui aliment sau a unei băuturi. Gustul este "procesat" în principal de papilele gustative, în timp ce chimiostezia se bazează pe canalele ionice de pe nervii senzoriali, printre alte mecanisme. Reacția lor la COVID-19 nu a fost încă studiat suficient.