Ghid de apărare în fața invaziei Rusiei, întocmit de doi experți SUA: „Păzește-ți aeroporturile"

Postat la: 04.03.2024 - 08:29

Doi experți americani în apărare oferă câteva sfaturi pentru statele care nu doresc trupe rusești ca musafiri neinvitați: Păzește-ți aeroportul! Cei doi susțin că există un model de operare în operațiunile rusești în ultimii 50 de ani: atunci când Kremlinul vrea să ocupe un alt stat, se îndreaptă spre aeroport.

Încercarea eșuată a Rusiei de a ocupa aeroportul Hostomel din Kiev la începutul invaziei ucrainene din 2022 a făcut parte dintr-o „strategie bine stabilită", scriu Kevin Stringer și Heather Gregg într-un eseu pentru Institutul de Război Modern din West Point, citat de Business Insider. Moscova a trimis comandouri și parașutiști pentru a ocupa aeroporturile din Praga în 1968, Kabul în 1979 și Sevastopol în 2014, pentru a facilita înaintarea trupelor terestre care invadează granița.

"O studiere a acestui ghid este esențială pentru statele care s-ar putea afla în vizorul unei viitoare agresiuni rusești", avertizează experții. Strategia poate funcționa cu o viteză fulminantă, pe măsură ce trupele de asalt de elită cuceresc aeroportul pentru a crea un cap de pod aerian. Transporturile aeriene pot aduce apoi întăriri pentru a extinde capul de pod aerian, în timp ce așteaptă să se conecteze cu coloanele de blindate care se revarsă peste graniță.

Operațiile rusești urmează o secvență tipică, conform analiștilor americani. "Poziționarea forțelor convenționale la granițele țării vizate pentru a amplifica presiunea politică și a organiza invazia; infiltrarea unităților de operațiuni speciale (Spețnaz) pentru a pregăti și a fi vârful de lance al incursiunii; capturarea unui aeroport strategic prin intermediul unităților aeropurtate; și aterizarea pe calea aerului a unor trupe de asalt suplimentare pentru a securiza spațiul de luptă și a decapita guvernul național, împreună cu unitățile de operațiuni speciale deja introduse."

Forța de invazie a aeroportului cuprinde, de obicei, "un detașament de forțe speciale pentru a obține surpriza, urmat de un element de mărimea unui batalion pentru a pregăti terenul pentru ca cel puțin o brigadă să urmeze", a declarat Stringer, colonel în retragere al armatei americane, pentru Business Insider. O brigadă rusă numără de obicei aproximativ 4.000 de parașutiști.

Asaltul aerian din 2022 de la Kiev a fost un fiasco: loviturile aeriene nu au reușit să suprime apărarea antiaeriană ucraineană care a doborât numeroase elicoptere, sprijinul aerian apropiat pentru capul de atac a lipsit, iar forțele ucrainene au contraatacat rapid cei 300 de parașutiști asediați.

Cu toate acestea, alte acțiuni de doborâre a aeroporturilor rusești au fost în mare parte reușite. Atacul de la Praga a ajutat forțele Pactului de la Varșovia să ocupe Cehoslovacia cu lupte și pierderi minime. Atacul de la Kabul, care avea ca scop răsturnarea președintelui afgan Hafizullah Amin, a fost mai sângeros: sute de afgani, precum și comandouri KGB și Spețnaz, au murit în timpul unui asalt asupra palatului prezidențial care s-a încheiat cu uciderea lui Amin de către trupele rusești. La Sevastopol, unitățile Spețnaz (faimoșii "omuleți verzi" în uniforme nemarcate) au cucerit două aerodromuri într-o operațiune în mare parte fără vărsare de sânge.

Având în vedere că ocuparea aeroporturilor a funcționat pentru Rusia în trecut, este rezonabil să presupunem că Rusia va folosi metode similare împotriva altor ținte potențiale, cum ar fi statele baltice, Moldova sau Georgia. Dar acest lucru este mai ușor de spus decât de făcut pentru națiunile mici cu armate mici. "Este posibil ca Rusia să aibă mâinile ocupate în Ucraina în acest moment, dar pregătirea adecvată pentru a face față invazie Rusiei necesită timp", spun cei doi experți americani. "Acest lucru, combinat cu modelul Rusiei de a invada o țară și de a-i alunga conducerea, face ca pentru țările vulnerabile să fie esențial să ia măsuri pentru a contracara amenințarea. Pentru țări precum Moldova și Georgia, această pregătire nu este o performanță mică, având în vedere că ambele au deja trupe rusești în țara lor, sunt relativ mici și se confruntă cu o serie de constrângeri legate de resurse."

Autorii sugerează mai multe soluții care nu sunt extrem de scumpe. Prima este desfășurarea de unități militare speciale pentru a apăra aeroporturile cheie. "Ucrainenii au lăsat elemente ale Brigăzii a 4-a de Reacție Rapidă a Gărzii Naționale la Aeroportul Antonov, în ciuda nevoii copleșitoare a trupelor ucrainene de a face față invaziei rusești la granițele sale", notează experții. "Această unitate formată din aproximativ trei sute de soldați a reușit să zădărnicească preluarea aeroportului de către forțele rusești și a făcut pista de aterizare inutilizabilă, zădărnicind eforturile ulterioare ale Rusiei de a debarca forțe și de a cuceri capitala."

Stringer indică un regiment special de apărare a aeroporturilor, care a staționat în Elveția pe aeroportul din Zurich în timpul Războiului Rece, ca fiind un bun model. "Era un element de mărimea unei brigăzi de aproximativ 3.000 de persoane, în principal rezerviști locali aflați în așteptare. Era format din patru batalioane operaționale înarmate cu mitraliere, mortiere de 81 mm și 60 mm, transportoare blindate cu tunuri de 20 mm și rachete antiaeriene Stinger. Vehiculele aeroportului puteau fi folosite pentru a bloca pista de aterizare. Cred că acest model ar fi atât pragmatic, cât și accesibil pentru un stat mic în prezent."

Chiar dacă Rusia poate fi mai mare decât un stat mic în ceea ce privește puterea militară, acest lucru nu garantează succesul ocupării aeroportului. Trupele aeropurtate slab înarmate au fost, din punct de vedere istoric, vulnerabile la apărările antiaeriene în timp ce zburau și la contraatacuri înainte de a putea organiza o poziție la sol. "Dacă apărarea este pregătită, rușii sunt vulnerabili", a spus Stringer. "Această vulnerabilitate crește dacă nu au superioritate aeriană asupra aerodromului".

Dacă trupele ruse reușesc să captureze un aeroport, cea mai bună opțiune a apărătorului este „contraatacul imediat pentru a disloca forța de asalt și a bloca pista pentru a preveni întărirea și extinderea capului aerian", a spus Stringer.

SUA și Europa pot, de asemenea, să ajute națiunile vulnerabile în apărarea aeroporturilor lor. "Armata Statelor Unite are mai multe unități dedicate preluării sau securizării pistelor de aterizare, în special în cadrul Regimentului 75 Ranger al armatei și al forțelor pentru operațiuni speciale ale Forțelor Aeriene", spun cei doi experți. "Aceste unități ar putea oferi o pregătire valoroasă cu privire la modul de planificare și de perturbare a unui asalt rusesc asupra aeroporturilor critice. Capacități similare există în cadrul forțelor europene de operațiuni speciale și convenționale, inclusiv în țările cu planuri de apărare totală, cum ar fi Finlanda și Suedia."

În plus, SUA și Europa ar putea, de asemenea, să ofere avertismente și informații cu privire la planurile rusești de capturare a aeroporturilor. De exemplu, înainte de invazia Rusiei din 2022, CIA ar fi avertizat Ucraina cu privire la planurile de ocupare a aeroportului Hostomel.

"În cele din urmă, statele cu risc și țările care le consiliază și le sprijină ar trebui să urmărească să crească costurile pentru ca Rusia să nu își poată executa planul de manual de invazie", se concluzionează experții. "Înțelegerea și delimitarea secvenței de evenimente pe care Rusia a folosit-o din punct de vedere istoric pentru a iniția o lovitură de stat și conceperea de contramăsuri pentru a contracara aceste acțiuni s-ar putea dovedi critice în apărare împotriva următoarei invazii rusești".

Comentarii

Adauga un comentariu

Adauga comentariu

Nume*

Comentariu