La viteze de autostradă, autonomia mașinilor electrice scade cu până la 50% față de testele oficiale

Postat la: 23.04.2024 - 16:00

În urma unei testări efectuate cu peste 50 de mașini electrice pe autostradă, de către jurnaliștii publicației La'argus, la 130 km/h doar 17 au avut autonomie peste 300 km, una singură reușind să meargă peste 400 km. După frig, viteza e principalul dușman.

Astfel, testele efectuate pe 50 dintre cele mai apreciate modele de pe piață, pe același traseu și aproape în aceleași condiții meteo, au arătat că autonomia oferită de mașinile electrice în trafic real pe autostradă, la o viteză de 130 km/h setată pe GPS, este diferită de cea din testele oficiale ale producătorilor de mașini verzi.

Dacă în oraș sau zonele periurbane, autonomia în trafic real a mașinilor electrice se apropie cât de cât de cifrele oficiale, pe autostradă, însă, lucrurile stau cu totul diferit. Rezistența aerodinamică la viteza legală de 130 km/h și lipsa momentelor de recuperare a energiei la frânare, din cauza mersului constant, „seacă" bateriile.

Mai „grav", testele au arătat că autonomia utilă (80% la 10% din baterie), adică cea după care șoferii trebuie să se ghideze pentru a începe să caute o stație de încărcare pentru a face „plinul" cât mai repede, știut fiind faptul că cea mai rapidă încărcare e până la 80% din baterie, după care procesul încetinește, este, în general, de circa 240-250 km. Ceea ce înseamnă că, în regim de autostradă, după aproximativ 2 ore, trebuie să oprești să încarci minimum 30-40 de minute.

Protocolul de test pe autostradă pentru mașinile electrice stabilit de L`argus:

- autostrada A4 din Franța, între Bezu-Saint-Germain și Aire de Bussy-Saint-Goerges
- Distanța totală: 118 km
- Viteza setată pe GPS: 130 km/h
- Temperatură exterioară: 10 - 30 de grade Celsius
- O persoană, șoferul, în fiecare mașină

O singură mașină electrică din cele peste 50 testate a reușit să ofere o autonomie de peste 400 km pe autostradă, la 130 km/h. Este vorba despre Mercedes EQS 450+, care dispune de o baterie de 107,8 kWh și are un preț de bază de circa 110.000 de euro. Apoi, partea superioară a clasamentului este dominată tot de mașini electrice de top, echipate cu baterii de mari dimensiuni. Primele mașini electrice "rezonabile" din punct de vedere al prețului sunt Kia EV6 și Hyundai Ioniq 6, modele cu prețuri de bază pentru versiunile cu cele mai mari baterii de circa 60.000 de euro

Prelucrând datele obținute în urma testării a peste 50 de mașini electrice în regim de autostradă și comparându-le cu cifrele oficiale de consum, jurnaliștii L`argus spun că au ajuns la concluzia că „regula" este că autonomia reală la 130 km/h este, în general, circa 50% din autonomia mixtă WLTP.

Concret, scrie 400 km autonomie mixtă WLTP, pe autostradă autovehiculul va cere la priză după circa 200 km. De altfel, graficele care arată că piața de mașini electrice din Europa s-a prăbușit. În martie, potrivit datelor Asociației Constructorilor Europeni de Automobile, înmatriculările de mașini electrice noi au scăzut cu 11,3 %, mașinile electric fiind considerate scumpe și prea pretențioase. În Germania, scăderea a fost și mai abruptă, de 28,9 %.

Comentarii

Adauga un comentariu

Adauga comentariu

Nume*

Comentariu