POLITICO: Sfârșitul Imperiului Britanic - Un simbol al declinului puterii coroanei cum nu se poate mai evident

Postat la: 25.10.2024 - 09:48

Săptămâna aceasta, regele Charles al III-lea și prim-ministrul său, Keir Starmer, vor găzdui 55 de națiuni în Samoa pentru reuniunea șefilor de guvern din Commonwealth (CHOGM), o întâlnire bianuală a liderilor de stat asociați cu coroana slăbită a imperiului britanic. Însă o privire aruncată asupra listei de invitați din acest an evidențiază faptul că puterea de convocare a monarhului britanic nu mai este ceea ce a fost, scrie Politico.

Premierul indian Narendra Modi și președintele Africii de Sud, Cyril Ramaphosa, doi dintre cei mai puternici șefi de guvern din Commonwealth care, în mod normal, ar fi trebuit să fie prezenți, absentează de la summitul din acest an în favoarea BRICS - o reuniune separată a principalelor țări în curs de dezvoltare, găzduită de președintele rus, Vladimir Putin, la Kazan, unde este prezent și președintele chinez Xi Jinping.

Sri Lanka, care solicită să adere la BRICS săptămâna aceasta, nu își trimite nici premierul, nici ministrul de externe în Samoa, a declarat un oficial de la Înaltul Comisariat din Londra.

Nici măcar Canada, un aliat apropiat al Regatului Unit și membru al puternicei rețele de schimb de informații „Five Eyes", nu își va trimite prim-ministrul sau ministrul de externe la CHOGM. Șeful delegației sale va fi Înaltul Comisar în Regatul Unit, a confirmat un oficial canadian.

Chiar și călătoria lui Starmer - prima sa vizită în fostele colonii britanice din emisfera sudică - a fost scurtată. Un oficial guvernamental britanic a confirmat că premierul a renunțat la planurile de a adăuga o escală în Australia, deoarece consilierii s-au temut că acest lucru l-ar ține prea mult timp în străinătate înainte de prezentarea la Londra, săptămâna viitoare, a unui pachet esențial de cheltuieli guvernamentale.

Vorbind cu jurnaliștii la bordul zborului său de 28 de ore către Samoa, marți seara, Starmer părea bine dispus. Dar el a adus în discuție timpul de zbor istovitor al summitului în conversațiile cu colegii parlamentari, au declarat doi dintre ei pentru POLITICO. Călătoria de 9.400 de mile dus-întors este de departe cea mai lungă de la preluarea mandatului în iulie.

Regele Charles, în vârstă de 75 de ani, care încă se recuperează după ce a fost diagnosticat cu cancer, a reușit să ajungă în Australia înainte de summitul din această săptămână. Charles, oficial șeful Commonwealth-ului, rămâne regele a 14 națiuni în afară de Regatul Unit. Dar și aici direcția pare puțin promițătoare pentru soft-power-ul Marii Britanii.

Barbados a devenit republică în 2021; Jamaica intenționează să urmeze exemplul anul viitor. Dezbaterea a izbucnit din nou luni, când un senator indigen l-a hărțuit pe Charles în Australia, strigând în mod repetat „Nu ești regele meu" și cerând: „Dă-ne ceea ce ne-ai furat - oasele noastre, craniile noastre, copiii noștri, oamenii noștri".

Deocamdată, ambițiile majorității regatelor de a deveni republici sunt „adesea discutate, dar rareori puse în aplicare", a declarat Harshan Kumarasingham, cercetător principal la Institutul de Studii al Commonwealth-ului. Australia a renunțat la un vot la începutul acestui an, în ciuda multor discuții în timpul vizitei regelui. Un sondaj recent NewsCorp a arătat că doar 33% dintre australieni doresc să trăiască într-o republică.

Constituția scrisă a Australiei necesită o majoritate dublă la nivel național și de stat în cadrul unui referendum pentru a activa schimbarea. George Brandis, fost înalt comisar al Australiei în Regatul Unit și un monarhist, susține că apetitul a fost potolit anul trecut, când un referendum nu a reușit să schimbe constituția în ceea ce privește drepturile populației indigene, în ciuda faptului că „da" a avut inițial un avans mare în sondaje.

„Când regina [Elisabeta a II-a] a murit, cred că, în mod firesc, s-a pus întrebarea ‘este momentul ca Australia să devină o republică? Această discuție a dispărut practic în câteva luni", a adăugat Brandis. „Vântul a dispărut cu adevărat din pânzele republicanismului australian".

Commonwealth-ul în sine, format acum 75 de ani, nu dă semne de destrămare. Rămâne, în teorie, un club suprem de networking pentru statele mici, care se întâlnesc periodic cu Marea Britanie, Canada, Australia, Noua Zeelandă și India. În mod surprinzător, Barbados a rămas în club în 2021, în ciuda renunțării la monarh, iar două națiuni care au aderat în 2022 - Gabon și Togo - nu au legături istorice cu Regatul Unit. Și în acest an, membrii mai mici ai Commonwealth-ului cer mai mult decât bunăvoință din partea gazdelor lor.

Mai multe națiuni din Caraibe au folosit perioada premergătoare summitului pentru a solicita Marii Britanii despăgubiri pentru moștenirea sclaviei, prim-ministrul din Bahamas, Philip Davis, numind CHOGM forumul ideal pentru „a face progrese". Națiunile au purtat discuții cu privire la posibilitatea de a reflecta justiția reparatorie în comunicatul lor, care urmează să fie finalizat sâmbătă de către lideri.

Toți cei trei lideri africani care concurează pentru a deveni noul secretar general al Commonwealth-ului - o alegere pe care liderii o vor face sâmbătă - au declarat luna trecută că problema ar trebui să fie în general pe masă. Aceasta face parte dintr-o „lungă istorie de utilizare a summiturilor Commonwealth-ului ca forum pentru exprimarea unor nemulțumiri mai largi, care adesea implică Marea Britanie", a declarat Harshan Kumarasingham.

Nimeni nu crede cu adevărat că Regatul Unit va plăti despăgubiri în valoare de 200 de miliarde de lire sterline (potrivit unui cercetător important) sau 18 trilioane de lire sterline (potrivit unui judecător al Organizației Națiunilor Unite). În realitate, discuția se îndepărtează de solicitările de reparații „pure" și se îndreaptă către ajutor pentru combaterea unor probleme mai ample, cum ar fi schimbările climatice, care afectează cel mai puternic statele în curs de dezvoltare, mici și insulare. Problema este inclusă cu fermitate pe ordinea de zi a CHOGM, alături de o declarație pentru un „ocean durabil și rezilient".

Unul dintre cei trei candidați pentru funcția de secretar general, ministrul de externe al Ghanei, Shirley Botchwey, a declarat luna trecută: „Am trecut cu toții de la reparațiile financiare ... la ceea ce putem obține în ceea ce privește dezvoltarea noastră, în ceea ce privește consolidarea rezilienței noastre".

Un purtător de cuvânt al No. 10 a insistat că Regatul Unit nu plătește reparații și că problema pur și simplu „nu se află pe ordinea de zi". Rezultatele acestor mari adunări sunt, de altfel, de notorietate, greu de stabilit.

Tema vagă a evenimentului din acest an, „Un viitor comun rezilient: Transformarea bogăției noastre comune", nu va face mare lucru pentru a-i descuraja pe criticii care descriu CHOGM drept un atelier de discuții plate al unor membri din ce în ce mai dezinteresați.

Într-adevăr, următoarea iterație a Jocurilor Commonwealth-ului, un fel de Olimpiadă post-colonială, a fost deja respinsă de către statul australian Victoria, care a renunțat la planurile de a găzdui campionatul sportiv în 2026. (Glasgow a preluat în cele din urmă ștafeta).

Dar unele persoane din Regatul Unit continuă să aibă o viziune mai pozitivă asupra Commonwealth-ului. Gruparea conține aproape o treime din populația lumii și, în afară de Organizația Națiunilor Unite, este probabil cel mai divers grup de state - în ceea ce privește bogăția, dimensiunea, geografia și compoziția religioasă.

Această diversitate poate ajuta Marea Britanie să „reînvie" legăturile cu economiile mai mici după Brexit, a susținut Kumarasingham. El a adăugat: „Este, fără îndoială, un produs al imperiului, dar, în același timp, nu este o altă versiune a acestuia".

Commonwealth-ul nu este un simplu „magazin de discuții", a declarat Samir Puri, membru asociat al grupului de reflecție britanic în domeniul afacerilor externe Chatham House - dar punctele sale forte, cum ar fi programele de educație, sunt „de nișă" și „nu și-a îndeplinit niciodată promisiunea de a fi un bloc de putere dură".

Argumentul conform căruia Commonwealth-ul ar putea deveni un punct central pentru viitoarele schimburi comerciale și investiții după ieșirea Marii Britanii din UE a fost prezentat în mod repetat de adepții Brexitului în 2016, iar acum a fost adoptat de noul guvern laburist de la Londra. Purtătorul de cuvânt oficial al lui Starmer a precizat că delegațiile din 55 de țări reprezintă „o piață combinată pentru afacerile britanice care valorează 19,5 trilioane de dolari până în 2027". Dar este greu de evitat senzația că soarele apune pe rămășițele imperiului britanic.

La începutul acestei luni, Regatul Unit a anunțat un acord de restituire a suveranității Insulelor Chagos, un arhipelag din Oceanul Indian în care se află o bază militară a Regatului Unit și a Statelor Unite, către Mauritius, membru al Commonwealth-ului. În timp ce baza Diego Garcia va rămâne sub jurisdicția SUA și a Regatului Unit timp de cel puțin 99 de ani, decizia a provocat furia conservatorilor cu privire la legăturile comerciale ale Chinei cu Mauritius și la puterea militară.

Nu este vorba doar de Mauritius. Anul trecut, Insulele Solomon, un alt membru al Commonwealth-ului, a semnat un acord de cooperare polițienească cu China. „Insulele Solomon au trecut în mod evident la China și acest lucru a provocat panică masivă pentru australieni și americani", a declarat Puri.

Oficialii britanici sunt conștienți de necesitatea de a împiedica statele mai mici, multe din Africa, să fie prea dependente de China. Ministrul britanic al dezvoltării, Anneliese Dodds, a promis săptămâna trecută să „accelereze" reforma băncilor de dezvoltare pentru a ajuta statele vulnerabile „să scape din capcana datoriilor nesustenabile". Puri a adăugat: „Această preocupare este cu adevărat în prim-planul motivului pentru care Commonwealth-ul este o rețea valoroasă pentru Regatul Unit".

Marea Britanie ar trebui să profite de summit ca de o șansă pentru a consolida relațiile cu aceste națiuni - oferindu-le alternative la investițiile chineze, a declarat fostul ministru britanic al comerțului Penny Mordaunt, care a participat la CHOGM în 2018. Ea a declarat pentru POLITICO: „Există oportunități masive pentru toți: pentru comerț și prosperitate, pentru provocările climatice cu care ne confruntăm cu toții, pentru securitate împotriva și regimurilor autocratice, inclusiv China. Viziunea și cauza comună sunt necesare pentru a ne proteja interesul colectiv pe termen lung".

Cu toate acestea, toți candidații la funcția de secretar general au afirmat cu fermitate că nu este treaba Secretariatului Commonwealth să ajute la „ținerea sub control" a Chinei. Botchwey a declarat la o dezbatere recentă a Chatham House: „Ar fi o încălcare a suveranității și și-ar băga nasul acolo unde nu este nevoie".

Comentarii

Adauga un comentariu

Adauga comentariu

Nume*

Comentariu