Roverul Perseverance a găsit străvechi sedimente lacustre pe Marte. „Noutatea este că acum am ajuns pe deltă"

Postat la: 27.01.2024 - 11:07

Roverul Perseverance al NASA a adunat date care confirmă existența unor sedimente lacustre străvechi depuse de apa care a umplut cândva un bazin gigantic de pe Marte numit craterul Jerezo, potrivit unui studiu publicat vineri, transmite Reuters.

Descoperirile obținute in urma observațiilor radarului de penetrare a solului efectuate de roverul robotizat confirmă imaginile orbitale anterioare și alte date care i-au determinat pe oamenii de știință să formuleze teoria conform căreia anumite porțiuni ale planetei Marte au fost acoperite cândva de apă și este posibil să fi adăpostit viață microbiană.

Cercetarea, condusă de echipe de la Universitatea California din Los Angeles (UCLA) și de la Universitatea din Oslo, a fost publicată în revista Science Advances.

Aceasta s-a bazat pe scanările subsolului efectuate de roverul cu șase roți, de mărimea unei mașini, pe parcursul a mai multor luni din 2022, în timp ce acesta își croia drum pe suprafața marțiană de la fundul craterului până la o întindere adiacentă de elemente sedimentare ondulate, asemănătoare - când au fost fotografiate de pe orbită - cu deltele râurilor de pe Pământ.

Sondările efectuate de instrumentul radar RIMFAX al roverului au permis oamenilor de știință să se uite în subteran pentru a obține o vedere în secțiune transversală a straturilor de rocă la o adâncime de 20 de metri, „aproape ca și cum te-ai uita la o secțiune de drum", a declarat David Paige, cercetător planetar de la UCLA, autor principal al lucrării.

Aceste straturi oferă dovezi incontestabile că sedimentele de sol transportate de apă au fost depuse în craterul Jerezo și în delta sa de un râu care l-a alimentat, la fel ca în lacurile de pe Pământ.

Descoperirile au întărit ceea ce studiile anterioare au sugerat de mult timp - că Marte rece, aridă și lipsită de viață a fost cândva caldă, umedă și poate locuibilă.

Oamenii de știință așteaptă cu nerăbdare să examineze îndeaproape sedimentele lui Jerezo - despre care se crede că s-au format în urmă cu aproximativ 3 miliarde de ani - în eșantioanele colectate de Perseverance în vederea unui viitor transport pe Pământ.

Între timp, cel mai recent studiu este o validare binevenită a faptului că oamenii de știință și-au întreprins, până la urmă, demersul geo-biologic pe Marte în locul potrivit.

Analiza de la distanță a primelor mostre de carote forate de Perseverance în patru situri din apropierea locului unde a aterizat în februarie 2021 i-a surprins pe cercetători, dezvăluind roci de natură vulcanică, și nu sedimentară, așa cum se așteptau.

Cele două studii nu sunt contradictorii.

Chiar și rocile vulcanice prezentau semne de alterare prin expunerea la apă, iar oamenii de știință care au publicat aceste descoperiri în august 2022 au motivat atunci că depozitele sedimentare s-ar fi putut eroda.

Într-adevăr, măsurătorile radar RIMFAX raportate vineri au găsit semne de eroziune înainte și după formarea straturilor sedimentare identificate la marginea vestică a craterului, dovadă a unei istorii geologice complexe acolo, a spus Paige.

„Au existat roci vulcanice în zona în care am ajuns", a spus Paige.

„Adevărata noutate aici este că acum am ajuns pe deltă și acum vedem dovezi ale acestor sedimente lacustre, care este unul dintre principalele motive pentru care am venit în acest loc. Așa că este o poveste fericită din acest punct de vedere", a adăugat el.