Teoria luminii obosite: Cum a fost creat Universul. Studiul care contrazice tot ce știam până acum

Postat la: 20.09.2024 - 10:30

Un studiu publicat în jurnalul "Particles" sugerează că fotonii de lumină își pierd energia pe măsură ce traversează distanțe uriașe în spațiu, conform profesorului de știința computerelor Lior Shamir de la Universitatea de Stat din Kansas (SUA).

Această teorie, cunoscută sub numele de „teoria luminii obosite", a fost propusă inițial de astronomul Fritz Zwicky în 1929 pentru a explica fenomenul de deplasare spre roșu observat în galaxiile îndepărtate. Potrivit acestei teorii, Universul ar fi static și nu în expansiune accelerată, deoarece pierderea de energie a fotonilor în timp ar explica această deplasare, fără a presupune mișcarea galaxiilor. Deși astronomii au respins de mai multe ori această idee, Shamir susține acum că noile date furnizate de Telescopul Spațial James Webb, cel mai avansat observator spațial construit până în prezent, sprijină teoria luminii obosite.

„În anii 1920, Edwin Hubble și George Lemaitre au descoperit că galaxiile se îndepărtează de Pământ cu o viteză proporțională cu distanța lor, ceea ce a dus la formularea teoriei Big Bang, care sugerează că Universul s-a extins dintr-un punct inițial acum 13,8 miliarde de ani. Teoria luminii obosite a fost în mare parte ignorată de atunci, însă acum, cu noile observații ale Telescopului Spațial James Webb, încrederea în teoria Big Bang începe să se erodeze", a declarat Shamir într-un comunicat de presă.

Telescopul James Webb nu a arătat un Univers timpuriu, ci a descoperit galaxii mari și mature. „Dacă Big Bang-ul s-ar fi petrecut așa cum a fost inițial teoretizat, aceste galaxii ar fi mai vechi decât Universul însuși", a adăugat Shamir. Cu toate acestea, nu este clar dacă comunitatea științifică va accepta reintroducerea teoriei lui Zwicky. În trecut, astronomii au argumentat că, dacă energia fotonilor s-ar degrada, obiectele îndepărtate ar părea mai încețoșate, iar până acum nu au fost observate dovezi ale pierderii energiei de către fotoni pe parcursul călătoriei lor prin spațiu.