Titi Aur: "Avem foarte mult sânge pe șosea și autoritățile nu fac nimic!"

Postat la: 02.03.2021 - 14:02

Într-un interviu acordat Europa Liberă, fostul campion la raliuri, Constantin "Titi" Aur menționează că sistemul prin care în România sunt obținute permisele de conducere este unul învechit și ineficient.

Acesta nu are ca scop educarea celor care vor să obțină un astfel de document, ci doar facilitarea promovării unui examen. Din acest motiv, crede Titi Aur, permisul de conducere românesc nu dovedește întotdeauna că posesorul știe cu adevărat cum trebuie să se comporte pe șosea, ci mai degrabă că are dreptul să circule. Nu se pune accent pe conduita preventivă pe care șoferii ar trebui să o aibă pentru a preîntâmpina evenimentele nefericite. Această lipsă de educație, coroborată cu alte elemente - cum ar fi infrastructura sau inconștiența unor conducători - face ca România să ocupe primul loc în clasamentul persoanelor decedate în accidente rutiere. În medie, 5 persoane pe zi mor în România în accidente rutiere, în timp ce alte 25 sunt grav rănite. Un ultim accident grav a avut loc zilele trecute, la București, unde o șoferiță a încurcat pedala de frână cu cea de accelerație, iar mașina sa a lovit mortal două tinere. Testarea sângelui a relevat că șoferița consumase alcool.

"Nu avem școli de șoferi, avem școli de luat permisul. Pentru a fi șofer trebuie să înveți mult mai mult decât se învață în programele de pregătire din școlile de șoferi din România. Am putea întreba cine este vinovatul? Instructorul, școala de șoferi ca instituție sau societatea în general? Instructorul și școlile de șoferi fiind într-o concurență directă: cine face prețul mai mic pentru a-și atrage clienții, sunt obligate să facă unele compromisuri, adică să predea doar strictul necesar încât cursantul să treacă de examen și să ia permisul de conducere. Pentru că problema pleacă mai dinainte puțin, ce vrea clientul când merge la școala de șoferi? Nu știu dacă e vreun client care a spus că vrea să învețe să conducă. Majoritatea, ca să nu spun toți, vin și spun că vor să ia permisul de conducere. Asta se cere, asta i se dă: permisul de conducere. Aici avem o problemă care vine din ultimii 30 de ani, de funcționare într-o concurență de preț a școlilor de șoferi. Și atunci apare acest compromis și programa unei școli de șoferi nu face dintr-un neșofer un șofer, ci dintr-o persoană fără permis, una cu permis de conducere", explica Titi Aur.

„Ar fi obligatoriu să facă pentru că din păcate suntem singura țară din Europa și din lumea civilizată în care nu se face nimic în acest sens. Se face o școală superficială, înveți și iei examenul relativ ușor și după aceea nu se mai face absolut nimic. Dacă ai luat permisul de conducere la 18, 19 ani sau la orice vârstă, până la adânci bătrâneți - când te lași de condus de voie, că de obligat nu te obligă nimeni - nu mai înveți, nu mai ești tras de mână, nu se mai întâmplă nimic. În toate meseriile lucrative, de la strungar la electrician, există programe de pregătire și protecția muncii. Asta înseamnă că muncitorul este tras de mânecă și i se aduce aminte de anumite reguli. El este învățat regulile noi și să facă anumite lucruri pentru a nu face accident de muncă. La condus nimeni nu mai învață nimic după ce a plecat de la școala de șoferi, unde și așa se face puțin din punct de vedere al programei și sistemului de pregătire. Se învață prea puțin la școala de șoferi, nu se mai face nimic după și suntem pe locul unu în lumea civilizată la sânge pe șosea", mai spune fostul pilot de raliuri Titi Aur.

Comentarii

Adauga un comentariu

Adauga comentariu

Nume*

Comentariu