Ucraina vrea să folosească și mai mult Dunărea: își fac planurile pe teritoriul României

Postat la: 21.02.2024 - 18:53

Ucraina a anunțat că are în vedere o rută suplimentară pe Dunăre, pentru a crește exporturile la nivelurile de dinainte de război, deoarece protestele din Polonia față de livrările de produse agricole blochează granița terestră cu Uniunea Europeană. Ruta ar urma să treacă prin România, pe la Constanța și apoi cerealele vor merge spre porturile dunărene din Germania.

Dunărea a devenit o cale prioritară pentru aprovizionarea Ucrainei, după ce Rusia a părăsit anul trecut (acordul privind) un coridor sigur, susținut de ONU, în Marea Neagră. Cu toate acestea, o cantitate semnificativă de cereale e transportată și pe calea ferată și pe șosele prin UE, iar fermierii polonezi - care protestează față de ceea ce ei numesc un flux necontrolat de produse alimentare ucrainene - blochează o rută cheie.

„Planurile noastre pentru acest an sunt să înlăturăm toate obstacolele artificiale pentru exportatori și lucrăm pentru a îmbunătăți logistica internă", a declarat ministrul ucrainean al infrastructurii, Oleksandr Kubrakov, într-un interviu acordat în marja Conferinței de securitate de la München. „Ne gândim la transportul containerelor pe cursul superior al Dunării", deoarece România este „mai previzibilă" decât granița polonă.

Noua rută propusă - despre care se cunosc puține detalii - ar urma să treacă din portul ucrainean Izmail, spre Constanța, în România, și spre porturile dunărene din Germania, potrivit ministrului. Compania ucraineană Danube Shipping Co. a construit deja o a doua barjă SLG de mare tonaj pentru a livra mărfurile, a declarat Ministerul Infrastructurii, la începutul acestei luni.

Valoarea exporturilor ucrainene, în mare parte produse alimentare și produse din metal, a fost anul trecut de 35,8 miliarde de dolari, cu aproape 48% sub nivelul de dinainte de război, în 2021, potrivit datelor guvernamentale. După ce acordul intermediat de ONU a căzut, în iulie anul trecut, Kievul a reușit să creeze o nouă cale de transport prin Marea Neagră, dar Dunărea rămâne crucială.

Deși mulți exportatori preferă Marea Neagră, pentru că este mai ieftină, volumele transportate pe Dunăre se ridică în continuare la 1,2 milioane-1,8 milioane de tone pe lună, a spus Kubrakov. Cu toate acestea, Kievul a folosit și șoselele și calea ferată pentru comerț pe tot parcursul războiului, iar volumele de export prin Polonia au scăzut în prezent la 300.000 de tone pe lună, de la 1,3 milioane în 2022, cu trecerile auto blocate total.

Între autoritățile române, în special Ministerul Transporturilor, și cele ucrainene au fost mai multe contre în anul 2023 pe tema lucrărilor de adâncirea Canalului Bîstroe. Ucrainenii aveau nevoie de o cale pentru trasportul de cereale, în timp ce românii susțineau că va fi afectat ecosistemul din Delta Dunării. Litigiul a fost soluţionat în cele din urmă în marja celei de-a 9-a reuniuni a părţilor la Convenţia Espoo de la Geneva.

Comentarii

Adauga un comentariu

Adauga comentariu

Nume*

Comentariu