DOCUMENT INCENDIAR: FMI cere României măsuri extrem de dure: Cota progresivă, TVA crescut, majorare de impozite

Postat la: 06.06.2025 - 11:32

Ministerul Finanțelor din România a cerut Fondului Monetar Internațional un document de consiliere, iar experții internaționali recomandă măsuri extrem de dure pentru țara noastră.

FMI recomandă României crească cota de TVA la 19% pentru toate produsele, cu excepția coșului de bază, creșterea accizelor, a impozitului pe dividende și să introducă două cote de impozit pe venit, de 15% și 25% pentru cei cu venituri mari, adică cota progresivă. Prin toate aceste măsuri, experții FMI consideră că România ar putea aduce la bugetul de stat un plus de 1,2% din PIB.

Cadrul fiscal pe termen mediu al României prevede ca deficitul fiscal să scadă treptat de la aproximativ 8 % din PIB în 2024 la 7 % în 2025 și la 3 % (sau mai puțin) până în 2031. Având în vedere posibilitățile limitate de consolidare a cheltuielilor - dată fiind ponderea scăzută a cheltuielilor în PIB - mobilizarea veniturilor este imperativă

Asistența tehnică a FMI propune un pachet de reforme fiscale care vizează mobilizarea veniturilor, în timp ce îmbunătățește stimulentele de muncă, rămâne atractiv pentru investițiile de capital și închide lacunele pentru planificarea fiscală abuzivă.

Recomandările principale transferă sarcina fiscală de la impozitarea muncii (inclusiv contribuțiile la asigurările sociale) la impozitele pe consum și, într-o mai mică măsură, pe capital. Recomandările detaliate ale, dacă sunt puse în aplicare pe deplin, pot genera venituri de cel puțin 1,2% din PIB în 2025.

Măsurile propuse de experții FMI

A. Impozitarea muncii
Trecerea de la cota unică de impozitare PIT de 10 % asupra veniturilor din muncă la un sistem cu două cote marginale de impozitare, 15 și 25 %.. Pentru a reduce impozitul pe muncă asupra majorității contribuabililor, contribuția la asigurările de sănătate ar trebui redusă semnificativ sau eliminată.

Dacă spațiul permite acest lucru, ar trebui să se abordeze problema sarcinii fiscale asupra muncii la veniturile mici prin intermediul unei alocații mai generoase sau prin introducerea unui program de beneficii la locul de muncă. Contribuțiile la sistemul de pensii fie nu ar trebui să fie deductibile, fie veniturile din pensii ar trebui impozitate.

B. Impozitarea veniturilor din capital și a proprietății
Impozitele pe distribuțiile de dividende către persoanele fizice ar trebui majorate de la 8 % în prezent la 10%, care este rata impozitului pe veniturile din dobânzi. Acest lucru ar crește veniturile, ar reduce oportunitățile de arbitraj fiscal.

În cele din urmă, pragul cifrei de afaceri pentru regimul microîntreprinderilor ar trebui redus substanțial de la nivelul său actual de 500 000 EUR, de preferință prin armonizarea acestuia cu pragul de înregistrare pentru TVA (88 500 EUR).

C. Impozitele pe consum
Pentru a crește veniturile și a crea spațiu fiscal pentru reducerea cotei contribuției la asistența medicală, cotele reduse de TVA ar trebui majorate până la cota standard, cu excepția, eventual, a alimentelor de bază - majorarea ar putea fi eșalonată în timp pentru a atenua impactul acesteia asupra prețurilor de consum. În plus, rata standard ar trebui majorată de la 19 % la cel puțin 20 % în 2025 și ulterior la 21 % - aproape de media UE-27 de 22 %.

Accizele ajustate în funcție de inflație pentru tutun și alcool ar trebui să fie majorate, iar rata accizelor pentru vinurile liniștite și spumante ar trebui unificată la aproximativ 60 RON/hl (la prețuri curente). Accizele ajustate în funcție de inflație pentru combustibilii fosili ar trebui majorate treptat până la nivelurile lor optime.

Taxarea suplimentară a carbonului ar trebui să fie însoțită de programe, cum ar fi transferurile de numerar direcționate, pentru a proteja gospodăriile cu venituri mici de impactul asupra prețurilor la energie și ar îmbunătăți progresivitatea.

Principalele recomandări privind impozitul pe proprietate sunt de a fuziona impozitul pe terenuri și pe clădiri într-un singur impozit și de a reduce scutirile, oferind în același timp facilități fiscale sub alte forme pentru grupurile vulnerabile.

Impozitarea profiturilor întreprinderilor poate fi îmbunătățită prin eliminarea creditului fiscal pentru sponsorizările companiilor și prin înlocuirea scutirii fiscale pentru profiturile reinvestite cu un credit fiscal de până la 50 pentru investițiile eligibile, plafonat la 10% din impozitul pe profit datorat. Stimulentul fiscal pentru cercetare și dezvoltare ar trebui să fie restructurat ca un credit fiscal rambursabil.

Comentarii

Adauga un comentariu

Adauga comentariu

Nume*

Comentariu